Ennyire futja

5 futó, ki tapasztaltabb, ki kevésbé, nekivág az ultrabalaton 212 kilométeres távjának. A blogban szeretnénk naplózni és megosztani a felkészülésünket, majd később tapasztalatainkat.

Friss topikok

  • nemethandrea6: Szia! Most találtam a cikkedre. Hasonló tünetekkel, hasonló helyzetben vagyok... Magam keresem a m... (2021.02.17. 08:21) Vertigo
  • pantomimes: @bencsikp: én is mennék jövőre, persze jövő év elején legyen nagy a lelkesedés!! Én most úgy látom... (2016.06.03. 08:10) Az én ultrabalatonom
  • bencsikp: Azt gondoltam, hogy ha nem írom meg gyorsan, újra hónapokat csúszna vagy el is maradna. De kit is ... (2016.05.31. 10:57) Minden nehézség ellenére: UB 2016
  • bencsikp: Alakul ez! Csak így tovább! (2016.04.22. 21:39) 100
  • bencsikp: Köszi! Kicsit stresszes is volt, folyton azt számolgattam, hogy hány nap vagy hány kili hátrányban... (2015.06.04. 12:59) 2014-ben 2014 km-t futottam...

A Futógép

2011.08.01. 08:17 - pantomimes

Múlt héten az egri futások után tartottam egy kis pihenőt, sajnos a derekamat meghúztam és hiába javult, kellett neki egy kis idő. Szerdáig bírtam várni, tovább nem, pláne úgy, hogy már hétfőn elhatároztam, hogy kipróbálom az Endomondo sport tracker-t, ugyanis a Cardiotrainer nem annyira közösségi, mint szeretném. A Kopaszi gátra mentem jó szokásomhoz híven, mikor kiértem akkor vettem észre, hogy még mindig GPS jelet keres a jószág, 0 kilit rögzített ellenben azt 10 perc alatt. Kicsit felhúztam magam és a GPS jel felvillanása után dühből nekiálltam tempót futni. (Annyi eszem persze nem volt, hogy leállítsam az edzést és újat indítsak, így rögzítve a helyes átlagtempót) A futás végén konstatáltam, hogy 59 perc alatt sikerült 12 kilit lenyomni és volt benne jópár 4:30 körüli ezres. Ennek nagyon megörültem ,de egyelőre nem tudtam hova rakni, hiszen nem éreztem annyira gyorsnak a tempót, inkább a lépteimet próbáltam nyújtani, ugyanis már egy ideje feltűnt, hogy aránylag hosszú lábaim vannak és talán ezzel lehetne kezdeni valamit.

Viszont a poszt most nem erről a futásról szól. Pénteken vettem a bátorságot és elindultam (biciklis kísérettel) Dél-Buda felé egy 15 kilis kiruccanásra. Nem gondoltam rá, hogy gyorsan kellene futni, egyszerűen egy sima, laza tempójú levezető futásra készültem. Az elejét kicsit szaporára vettem, de nem zavart a gyorsabb tempó, itt még sajnos elég sok lámpa volt, ezek nagyon zavartak, mert az Endomondo nem pauzálja magát álló helyzetben, így értékes másodperceket vesztek ilyen esetekben. Lassan kiértünk a Duna partjára és a tempóm még mindig elég gyors volt, majd úgy gondoltam, hogy ráteszek még egy lapáttal, legalább a fordítóig. Visszafelé ugyancsak komolyan kezdtem, majd ezt még a végén tovább fokoztam. Itt éreztem életemben futás közben először olyat, hogy a cipőm bizony nem elég „gyors”, ez a tempó már meghaladja a képességeit. Úgy mentem, hogy szinte nem is éreztem, hogy a földön is van a lábam, szó szerint repültem a Budafoki úton. Befejezve a futást ezek az adatok fogadtak:

Tudom, némi magyarázatra szorul ez az egész, de nem tudok mit mondani, talán most volt bennem egy kis feszültség is és a szerdai után kíváncsi voltam mit tudok valójában, mennyi potenciál van bennem akkor, amikor nem a tartalékolásra gondolok, amikor nyújtom a lépteimet és minden egyes sejtemmel a futás legapróbb részleteire koncentrálok, a testtartásomra, a légzésemre, a kezeim mozgására, a talajt rácsosan, adatokkal kiegészítve látom, mint valami terminátor.

A héten nem csak én törtem át saját korlátaimat, a Dagadt Köcsög is komoly teljesítményt tett le az asztalra és annak ellenére, hogy nem volt benne biztos, hogy sikerül a 2 órán belüli félmaraton, most egy 1:46-os 19 kili szerintem meghozta az önbizalmát.

Több kérdés kavarog bennem. Ez most már így marad? Erre már képes leszek mindig? Valami volt a levegőben, vagy csak egy szerencsés napállás? Ezzel a tempóval akár 1:35-ös félmaratont lehetne futni (a 15 kili végén én úgy éreztem ezt a tempót tudnám tartani még egy darabig), akkor most mégis mire készüljek szeptember 4-én?

Jó lenne ha valaki meg tudná válaszolni ezeket a kérdéseket, mert egyelőre nem tudom eldönteni, hogy egy tömegpusztító lézerfegyver van a kezemben csak eddig nem találtam a ravaszt, vagy csak úgy néz ki, de igazából műanyagból van.

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyirefutja.blog.hu/api/trackback/id/tr353115953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iramszarvas 2011.08.01. 09:24:44

Mindenekelőtt gratulálok.

Az Endomondóval az van, hogy induláskor érdemes megvárni, amíg műholdat talál. Jó pl. bemelegítés előtt bekapcsolni. Amikor mozgunk, nehezen leli meg a műholdakat. Arra is érdemes figyelni, hogy ilyenkor minél szabadabb helyen álljunk, mert a házak zavarhatják. Amikor már megtalálta a műholdakat, sokkal kevésbé érzékeny.

Nagyon nem szabad bízni a méréseiben. Ha megnézed a térképet, amit rajzol, időnként igen érdekes az útvonal. Ha mondjuk belemért egy ötven méteres kitérőt, akkor nyilván a sebességet is annak alapján állapította meg. Szóval annyira komolyan venni nem érdemes, különösen az olyan adatokat, mint a legnagyobb sebesség. Összességében azonban kb. jól mér. Ha nem bízol benne, keress egy olyan oldalt, ahol pontosan fel tudod rajzolni az útvonaladat (pl. runtastic), és nézd meg, ott mennyit mutat. (Azért tapasztalatom szerint 12km-en már nincs jelentős különbség.)

Arról nem nyilatkoznék, h meddig tudod tartani, de a tapasztalatom az, hogy sok mindentől függ, éppen mit tud kihozni magából az ember. Szóval arra tippelnék, hogy ha egyre gyakrabban is kihozol magadból ilyeneket, abban, hogy bármikor kihozod, csak akkor bízhatsz, ha már rendszeresen jóval jobbakat is sikerül futni. :) Ennél okosabbat nem tudok mondani.

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2011.08.01. 09:53:33

Az én tempónövekedésem szerintem egyértelműen a futóstílusom megváltoztatása okozta. DaMartian mondta Tatán, hogy már azzal értékes tempónövedekést lehet elérni, hogy magasabbra emeled a térded, ez akkor bennem nagyon megmaradt és azóta próbálok másképp futni. Biztosan nem gyorsabban szedem a lábaimat, hanem valahogy -hülyén hangzik- de elrugaszkodok és hosszú léptekkel szökellek. Persze nem úgy kell elképzelni, mint a csupasz pisztolyban, amikor egymás felé fut a csaj meg a Drebin hadnagy, de a lényeg, hogy minden talajfogásnál próbálok elrugaszkodni, lehet, hogy kívülről ez akár nem is látszik, de a lépéshosszaim biztosan megnőttek. Az, hogy 5.34-es tempóban futok, semmi mással nem magyarázható. Szerintem nálad is az új futóstílus hozta az értékes másodperceket, már csak memorizálni kell, hogy mindig elő tudd venni (Nekem azért nem mindig jön még elő :-)

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.08.01. 10:46:40

@iramszarvas: Köszi, igen, azt láttam, hogy a GPS-t néha furán kezelik a telefonok.
Az egészben az a furcsa, hogy 5 perc körüli ezrek voltak a legjobbjaim versenyen, reméltem, hogy pár másodperccel ez még húzható és akkor meglesz az 1:45-ös félmaraton, erre edzésen a semmiből jön egy 4:33-as tempó, lehidaltam.

@mgergoo: igen, jó lenne memorizálni, egyedül az a baj, hogy most nem tudnám felidézni, de remélem majd ha kell előjön :) Valamit csak nyerünk ezzel az egésszel, ha nem is fogom 4:30-ban végigtolni a nike-t, azért remélem érezhető lesz a gyorsulás.

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.08.01. 11:32:15

Nekem is feltűnt, ha nem mackósan cammogok, hanem emelem a lábam, akkor gyorsulok és nem is fáradok annyira, mintha mackós stílusban szedném gyorsabban a lábamat. 4 perc alatt? Nagyon klassz idők ezek! Van remény az 1:45 alatti félmarcsira!

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.01. 12:02:23

A Sparon a célban azért megvársz, ugye? :-)

A Garmin is tud vicces dolgokat: szombaton a max sebességem pl. 270,5 km/h volt...

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.08.01. 13:00:41

@Navixaf: azért 30-on ilyesmi tempót nem mernék vállalni, majd a végén meglátjuk mennyire vagyunk legények aztán toljuk ha tudjuk :)

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.08.01. 14:24:05

Én is csak gratulálni tudok. A kérdésedre nem tudom a választ, a tapasztalatom viszont az, hogy versenyen sokkal jobbat tudok produkálni, mint edzésen. Te most vagy edzésen is képes vagy kihozni magadból a maximumot, vagy repülni fogsz a versenyen. :-) Lehet, hogy most érik be igazán az eddig befektetett energia.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.08.01. 15:00:35

@azilinha: köszi :) Remélem tényleg csak arról van szó, hogy "megértem", de már ez az egy futás is úgy feldobott, hogy ha visszatérek a korábbi tempómhoz az sem fog zavarni. Ma nyomok egy Újbuda kört, lesz benne Citadella is, a végefelé lehet, hogy megpróbálok megint kicsit odalépni, de az elején biztos nem, kiderül tudom e kontrollálni ezt az egészet.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.08.02. 08:56:17

Tegnap is sikerült megismételni a jó eredményt. Ezúttal tudatosabb voltam, próbáltam figyelni mit hogyan csinálok, de meg kell, hogy állapítsam, hogy egyszerűen csak gyorsabban futok.

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.02. 23:49:34

Nem semmi, gratula! Várjuk a további híreket. Próbálkozni kell ezek szerint a futótechnika csiszolásával is... Sosem hittem volna.

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.03. 00:20:57

Azta, micsoda tempó!
Ez az endomondo a pulzusodat is rögzíti?
Szerintem a feltett kérdéseidre a pulzusod adja meg a választ. Kérdés, hogy mennyire maradt végig stabil vagy mennyire szállt el a magas értékek felé a végén. De szerintem azért azt te is érezted, hogy mennyi maradt még benned.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.08.03. 07:51:24

@Sekiwake: azt azért érzem, hogy a pulzusom magas lehet, nem vittem pántot, de legközelebb fogok. A nagy része azért annak tudható be, hogy gyorsabban is futok, de nagyon jó, iszonyatos endorfin bomba a végére, erről nehéz lenne leszokni, még jó, hogy nem akarok :)

@bencsikp: szerintem mindenképp megéri tanulmányozni a futótechnikánkat, persze ilyenkor is előjön a szokásos probléma, kinek a tanácsát fogadjuk meg, kiét nem, de szerintem szimplán kísérletezni is megéri.

pannonfunk 2011.08.07. 20:01:13

Gratula! 5'21"-es teknősbéka, ez jó :)
süti beállítások módosítása