Ennyire futja

5 futó, ki tapasztaltabb, ki kevésbé, nekivág az ultrabalaton 212 kilométeres távjának. A blogban szeretnénk naplózni és megosztani a felkészülésünket, majd később tapasztalatainkat.

Friss topikok

  • nemethandrea6: Szia! Most találtam a cikkedre. Hasonló tünetekkel, hasonló helyzetben vagyok... Magam keresem a m... (2021.02.17. 08:21) Vertigo
  • pantomimes: @bencsikp: én is mennék jövőre, persze jövő év elején legyen nagy a lelkesedés!! Én most úgy látom... (2016.06.03. 08:10) Az én ultrabalatonom
  • bencsikp: Azt gondoltam, hogy ha nem írom meg gyorsan, újra hónapokat csúszna vagy el is maradna. De kit is ... (2016.05.31. 10:57) Minden nehézség ellenére: UB 2016
  • bencsikp: Alakul ez! Csak így tovább! (2016.04.22. 21:39) 100
  • bencsikp: Köszi! Kicsit stresszes is volt, folyton azt számolgattam, hogy hány nap vagy hány kili hátrányban... (2015.06.04. 12:59) 2014-ben 2014 km-t futottam...

Távlati tervek

2011.02.16. 12:12 - pantomimes

Még 2005 év elején kezdtem el a futást. Akkoriban egyáltalán nem mozogtam és éppen olyan helyre költöztem ahol a környék adott volt a futáshoz. Egyik este el is terveztük a lakótársammal, hogy másnap reggel lemegyünk futni. Az első futás után nagyon elfáradtam, de már akkor éreztem, hogy ez tetszik. Ezek után gyakorlatilag naponta jártam futni, nem hosszabb távokat persze, de rendszeresen. Majd jött az atlétikai pálya és ott körözgettem, volt, hogy 30 kört is akár. Ekkoriban nem voltak céljaim a futással, csak szimplán élveztem. Volt, hogy kihagytam egy fél évet, majd újrakezdtem egészen így ment tavaly májusig, ekkor fedeztem fel a Kopaszi gátat. Amikor ott futottam másodjára elhatároztam, hogy le akarom futni a félmaratont minden áron, ekkoriban találtam rá a futóblogra is. Innentől voltak céljaim és most is vannak, például a bloghoz szorosan kapcsolódó Ultrabalaton 2011.

Azonban elgondolkoztam azon, hogy mit tűzzek ki célul a jövő évre? Logikus lépés lenne egy maratoni táv teljesítése, hiszen a félmaraton nevében is benne van, hogy az csak a fele annak, ami igazán nagy teljesítmény. De vajon el tudom én ezt érni? Végignézve az eddigi teljesítményemet azt mondanám, hogy biztosan, de szívem szerint egy 4 óra körüli maratonnal lennék elégedett, aminek az eléréséhez áldozatok kellenek. Én mindig is úgy kezeltem a futást, mint az egyik hobbimat, akkor és úgy csinálom, ahogy éppen jól esik, nem erőltetek magamra dolgokat, nem vonok el időt más fontos tevékenységektől stb. Egy maraton teljesítéséhez azonban valószínűleg szükség lenne ezekre és a legnagyobb fejtörést még nem is ezek okozzák. Amióta hosszú távokat futok 2 esetben fordult elő, hogy a havi kilométer adagom 200 fölé emelkedett (általában azért akörül van) és mindkétszer sérülés lett a vége. Nagy valószínűséggel én rontok el valamit (nem megfelelő bemelegítés / lenyújtás), de ha ez egy tendencia lesz, akkor annak én iszom meg a levét. Lehet, hogy csak az elkeseredettség van még bennem a kényszerpihenő miatt, de nem érzem elég felkészültnek magam egy maratonhoz. Nem mondok le róla teljesen egyelőre, de függővé teszem bizonyos dolgoktól. Egyrészt itt lesz az UB, ott kb. egy olyan távot teljesítünk majd fejenként kisebb szünetekkel, ott majd többet megtudok a határaimról szerintem.

A futást természetesen nem hagyom abba, függő vagyok és nem is akarok / fogok leszokni róla. Pusztán arról van szó, hogy 200 km havi adagnál többet nem szeretnék futni. Megfogadtam, hogy több időt fordítok a bemelegítésre és a lenyújtásra és jobban odafigyelek a szervezetem által küldött jelekre. Egyelőre még egy hónap pihenés vár rám, addig is úszok, súlyzózok talán biciklizek, nektek pedig jó futást kívánok, már várom, hogy csatlakozhassak.

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyirefutja.blog.hu/api/trackback/id/tr942665105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.02.16. 22:09:51

Jobbulást itt is :-)

Bizony az 1:48-as félmaratonra való felkészülés rengeteg időt elvitt, sok mindent félre kellett tenni miatta, ezért szerintem én se tűzök ki idénre az UB-n kívül mást (hacsak meg nem őrülök :-). Talán jövőre fel tudok készülni egy 4 órán belüli maratonra...

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.02.20. 21:35:02

Jó írás, érezni benne a pozitív hozzáállást. Én a mostani sérülésemnél azonnal negatív és rosszkedvű lettem.
Pihenés-nyújtás-masszázs....

A 200 km-es havi adagjaid pedig tisztelet parancsolóak. Ha annyit futsz, szerintem gond nélkül képes vagy a marathont is lefutni. Ha rászánod magad, először csak a teljesítésre koncentrálj, ne tűzz ki magadnak célidőt. Ha problémamentesen lefutod a 42 km-t, átgondolhatod, hogy mennyi energiát szánnál arra, hogy faragjál az idődön.

Egyébként, meg igazad van: élvezzük a futást!

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.02.21. 08:42:18

@Navixaf: köszi :) Jövőre remélem mindkettőnknek összejön a maraton, bár engem most a triatlon is érdekelne, az úszás most nagyon megtetszett :)

@Sekiwake: tudom mit érzel, nagyon le tud hangolni egy sérülés engem is, elfog az az érzés, hogy majd mindig bajlódni kell valami sérüléssel a jövőben is, de most tényleg próbálok pozitív maradni, addig is kicsit erősíteni, aztán újrakezdeni.

bitliszbá 2011.02.22. 13:58:43

Nem csak kotnyeleskedni akarok, hanem kicsit megosztani a "tapasztalataimat".
Bár a három futószezonos múltam, azért túl sok okosságra nem jogosítana fel, ám az "eredményeim" vagy inkább úgy mondanám, hogy a teljesítéseim talán igen.
Biztatnálak benneteket, jól csináljátok!
Minden új táv félelmetesnek tűnik. Amikor 1-1 szigetkört futottam a 2 is félelmetes volt. Az első Vivicitta előtt (12 km), nem tudtam, hogy egyáltalán beérek-e szintidőn belül. A félmaraton elsőre olyan volt, mintha a világ végére kellett volna futni. Az első maraton...hát még kimondani is nehéz, hogy én lefussak 42 kilométert?! Aztán a Balaton. 4 nap 4 ultra. Még a 4. napon is nehezen hittem el, hogy képes leszek megcsinálni. Aztán az UB, ahol 1 héttel a verseny előtt tudtam meg, hogy nem 3 félmaratont kell futnom 24 órán belül, hanem négyet. És ez már tényleg nem mindegy...
Az idén szintén az UB. Párosban váltott futás-bringa combó. Alvás nélkül kb. 30 óra mozgás. Nagyon kíváncsi vagyok, és félek is kicsit.

Fejben edzem magam mostmár főleg. A készülés fizikai részén már csak annyit tudok javítani, hogy ledobok még 4-5 kilót. A többi tényleg csak arról szól, hogy mit kell tenni akkor, ha...
De ezt igazán csak akkor tudod meg, ha egyszer már megtapasztaltad. Az ultrákban is a 30-35 kilométer feletti rész a kihívás. De ezt nem tudod igazán gyakorolni, mert nem kell! És senki nem indul úgy az edzésnek, hogy bemelegítésnek lefut 30 km-t.

Mindezzel csak azt akartam mondani, hogy a fizikai felkészülés az az egyik, nagyon fontos, része a hosszútávfutásnak.
A másik rész az az akarat. Vagyis az, hogy megküzdj a legnehezebb ellenfeleddel, azzal akit legjobban ismersz, és aki gyengéidet és erősségeidet is legjobban ismeri. Önmagaddal.

Szurkolok nektek! Csak így tovább
És mihamarabbi felépülést pantomimes!

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.02.22. 15:16:20

@bitliszbá: köszönöm / köszönjük a biztatást. 3 év alatt nagyon messzire jutottál, példaértékű. Ahogy javul a lábam úgy vagyok egyre optimistább, amint lehet elkezdek edzeni, aztán meglátjuk hogy haladok, lehet, hogy még idén is beleférne egy maraton, de nem erőltetem, van időm, nem lóverseny ez :) Szeretnék az UB-n helytállni ez a következő feladat, úgy érzem menni fog, sőt, tudom, hogy menni fog. Ha a maraton nem is, de a 30 km-s táv szerintem reális idénre.

Egyébként pont az amit írsz, az önmagunkkal való küzdelem az, ami szerintem nagyon hasznossá teszi a futást, nem csak fizikailag erősít, mentálisan is. Én legalábbis tapasztalom ezt, sokkal kitartóbb vagyok a munkámban, korábban a suliban, más sportokban is.

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.02.24. 12:48:21

@bitliszbá: Hogy van az, hogy 80 km-t kellett futnod a 212-ből az UB-n? Gondolom, akkor a többiek kevesebbel járultak hozzá a dologhoz. Vagy nagyon kevesen voltatok? Mesélhetnél a csapattaktikáról!

bitliszbá 2011.02.24. 13:14:12

@Sekiwake: Ez egy jó kérdés :) Az a helyzet, hogy ezt 2 csapatban teljesítettem. Az UB-n szándékomban állt elindulni, ezért kerestem magamnak egy ötfős non-stop csapatot. Be is neveztünk, mindenki keményen készült. Aztán úgy május tájékán kérdezte DaMartian nevű cimborám, hogy a futóblogos csapatba nem akarok-e beszállni. Mondtam neki, hogy már van csapatom, de ha kell egy huszast még tudok vállalni. Mondta, hogy valszeg kell majd, de még szól. Aztán kb 1 héttel a verseny előtt szólt, hogy tényleg kell, de nem egy huszas, hanem kettő. Eddigre persze a másik csapatomnál már kialakult az előzetes elképzelés, ami persze borult. Nagy kihívás volt, mert míg az előzetesen nevezett csapatommal nagyjából azonos távolságokra osztottuk be a váltásokat, a blogos csapatban volt aki egyben futott maratont (Winkler), és volt aki csak 5 vagy 10k-t vállalt összesen. A logisztika csodája volt, hogy a két csapatban mindig ott tudtam lenni a megfelelő helyen és időben. No meg a blogos csapatból az egyik leányzó, akivel váltva vittük tovább az autómat :) Szóval kb röviden ennyi. Egyébként szombaton 10, 15 és 20 órakor futottam valamint vasárnap hajnali 5-kor. Röviden ennyi :)

A csapattaktikáról csak az egyik csapatnál beszéltünk, a blogos csapatnál annyi volt a taktika, hogy fussuk le!
Az én tapasztalatom szerint lehet, hogy jobb a sűrűbb váltás, mert összetartja a csapatot, és gyorsabb is lesz, mintha hosszabb távokkal játszotok. Szerintem, ha 5en vagytok, akkor akár a 10 kilinkénti váltás jó lehet, mert az fejben mindegyikőtöknek simán belátható, és 3-4 óra pihi következhet utána, ami sztem elegendő. És egy autóval az 5-ös csapat simán végigmegy. Hát most ennyi, de nyugodtan kérdezzetek, ha tudok válaszolok :)

bitliszbá 2011.02.24. 13:17:57

@Sekiwake: és még egy! Mari (Rodriguez) nagyon nagy segítség. Szerencsétek van, az egyik legjobb bringás kísérőtök lesz az UB-n. Non-stop pihi nélkül végignyomja a Balaton kört, és figyel meg segít is :)

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.02.24. 21:49:55

@bitliszbá: Köszönet a részletes válaszért! Egészen biztos vagyok benne, hogy még lesz kérdésünk, kössz a felajánlást!

Azt kicsit bánom, hogy délben indulunk. Így többet kell majd éjjel futni, kevesebbet látunk a tájból. Én legalábbis nem ismerem olyan nagyon a Balaton környékét... Persze éjjel viszont hűvösebb lesz. Továbbá ha jól számolok, a leggyorsabb egyéni futókat nem is fogjuk tudni utolérni.
süti beállítások módosítása