Ennyire futja

5 futó, ki tapasztaltabb, ki kevésbé, nekivág az ultrabalaton 212 kilométeres távjának. A blogban szeretnénk naplózni és megosztani a felkészülésünket, majd később tapasztalatainkat.

Friss topikok

  • nemethandrea6: Szia! Most találtam a cikkedre. Hasonló tünetekkel, hasonló helyzetben vagyok... Magam keresem a m... (2021.02.17. 08:21) Vertigo
  • pantomimes: @bencsikp: én is mennék jövőre, persze jövő év elején legyen nagy a lelkesedés!! Én most úgy látom... (2016.06.03. 08:10) Az én ultrabalatonom
  • bencsikp: Azt gondoltam, hogy ha nem írom meg gyorsan, újra hónapokat csúszna vagy el is maradna. De kit is ... (2016.05.31. 10:57) Minden nehézség ellenére: UB 2016
  • bencsikp: Alakul ez! Csak így tovább! (2016.04.22. 21:39) 100
  • bencsikp: Köszi! Kicsit stresszes is volt, folyton azt számolgattam, hogy hány nap vagy hány kili hátrányban... (2015.06.04. 12:59) 2014-ben 2014 km-t futottam...

30km-es felmérő

2011.08.05. 01:30 - Navixaf


Szombaton múlt egy hete, hogy megcsináltam az első 30km-es felmérőmet.

A dagadtköcsög blog-on hosszú vita folyt arról, érdemes-e/szabad-e a verseny előtt, edzésen lefutni a verseny távját. Olvashattunk véleményeket pro- és kontra, elemzéseket egyik és másik választás előnyeiről és hátrányairól. Csak egy hajszálon múlott, hogy nem írtam meg: „úgy lesz a legjobb, ahogy Neked jólesik”, de mire átrágtam magam a tengernyi kommenten, Gergő eldöntötte: marad a 19km-es „pettingnél”.

Számomra viszont nincs jelentősége a táv-szüzességnek, én szeretem tudni (és kipróbálni), hogy hol tartok a felkészülésben. A félmaratont is jóval az első hivatalos verseny előtt lefutottam: tettemnek ok a kíváncsiság. Ezt még a Városligetben körözve követtem el, ami a monotonitás szempontjából volt inkább nagy teljesítmény, tekintve, hogy a leghosszabb kör is csak bő 3 km-es. Persze pantomimeen nem tudtam túltenni, aki anno 12km-t is futott 400-as pályán…

Korábban már kétszer futottam 30 km körüli távot, ám azokat nem terveztem meg előre. Először még a télen indultam egy hosszú futásra (pontosan a mostanival egyező útvonalon), akkor sajnos nem készültem frissítéssel, és a karácsonyi szünet miatt alig találtam egy helyet (azt is csak 25 km után), ahol kaptam egy pohár vizet. A második alkalom pár hete volt, amikor idegből futottam egy nagyot. Ekkor legalább a frissítésre gondoltam (útba ejtettem a margitszigeti és városligeti kutakat), de nem készültem tudatosan: nem pihentem előtte eleget, nem ettem előtte rendesen és közben sem pótoltam a felhasznált energiát. A végén teljesen beállt a vádlim, 31,5 km után, szűk 3 km-re a lakásunktól kénytelen voltam megállni. Innen gyalogoltam, és rá kellett jönnöm, szétfutott vádlival gyalogolni sem kellemes. Végül az utolsó fél kilit egy éjszakai járaton bliccelve tettem meg…

A mostani felmérőre tudatosan felkészültem: megfelelő pihenés után, gondos útvonaltervezés mellett (Margitszigeti kutak érintése) viszonylag jó futóidőben (már javában tombolt a nyári ősz), egy zöldalma ízű Powerbar-ral felszerelkezve (3 különböző gélt akarok tesztelni, ez volt az első a sorban), kompressziós zokniban indultam útnak.

 

Az útvonal az egyik szokásos hosszúm: otthonról a Rákos patak partján a Dunáig, onnan le a Margitszigetre, 2 szigetkör után pedig ugyanitt vissza, hazáig. Idő szempontjából a 4 órán belüli maratonnak megfelelő részidőt tűztem ki. A számos kereszteződés és a nem teljesen ideális frissítés (ivókút) miatt úgy döntöttem, a nettó időt mérem, cserébe igyekeztem 5:30-as, vagy annál jobb km-eket futni.

Először úgy terveztem, hogy 20km körül tolom be a Powerbar-t, ez pontosan a második szigetkör végén lett volna, ahol van kút (a boltban mondta az eladó srác, hogy vízzel kell bevenni). Később módosítottam a tervet amiatt, hogy ha a gélezés után valami probléma adódna,tudjak még egyszer inni. Ezért a MAC-hoz (17,5 km) hoztam előre a gélezést, hogy a szigetkör végén meg tudjak korrigálni, ha kell.

Az első két km-t kicsit lazábbra szoktam venni, hogy biztosan ne fussam el a távot: ha két km után is gond nélkül megy a nagyobb tempó, akkor lehet tolni neki, ha nem megy, akkor meg muszáj visszavenni. Ezt sikerült most is betartani, 5:39 és 5:47 lett az első két km, utána viszont gyorsultam 5:20 környékére. A patakparton többnyire eseménytelenül követték egymást a kilométerek: 1-1 piros lámpa, egy gyors pisilés és néhány lágyan ringó női mell törte csak meg a vasárnap késő délelőtt egyhangúságát.

A meteorológusok jelentős mennyiségű esőt vizionáltak erre a napra, ehhez képest csak pár helyen szemerkélt az eső, komolyabban nem áztam meg. A gélt a tervnek megfelelően 17,5 km-nél ettem meg. A vártnál könnyebb volt lenyelni, de borzalmas íze volt. Mondjuk az íze kicsit tényleg emlékeztetett a zöldalmára, de ezzel együtt is borzasztó volt. Ittam rá valamennyi vizet a kútról, majd indultam tovább. Fölösleges volt parázni, nem hiányzott nagyon az extra frissítés a 20. km-nél, de ha már ott volt a kút, ittam még egyet. Lényegében elég lett volna a 20. km-nél bevenni a gélt.

Kezdetben nem éreztem semmi különöset, de pár km után azt vettem észre, hogy szinte szárnyalok, visszagyorsultam 5:20 környékére, és ez a lendület kitartott egészen a 24. km-ig. Ezután azonban csúnyán elfogytam, szabályosan berogytam, a végén alig bírtam hazavánszorogni. Az utolsó 2 km-en már 6:00 fölötti tempóra lassultam. Ezt tetézte hogy időnként erősen szédültem is.

Kicsit szomjas is voltam, de vajon csak ez volt a hiba? Esetleg kellett volna még egy gél vagy korai volt 20km előtt bevenni? Ti mit javasoltok, mit csináljak másképp legközelebb (azt leszámítva, hogy edzésen futom meg a versenytávot)?

A kompressziós zokni viszont most is jól vizsgázott – a vádlim a futás után (meg az azt követő napokon) is egész jó állapotban volt.

Slusszpoén: futás után elmentünk a fiammal megnézni a Harry Potter 7/2-t. Mikor hazaértünk, tele volt a lakás a legjobb barátaimmal. 40 éves lettem baszki!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyirefutja.blog.hu/api/trackback/id/tr843126988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.08.05. 07:49:47

Először is sok boldog szülinapot, egyébként a 40 az új 30 csak szólok :)

Lehet, hogy később kellett volna a gélt tolni, sajnos ebben nincs tapasztalatom, még nem éltem ilyen cuccal, de tervezem én is kipróbálni. Ha csak az utolsó 2 kilire fogytál el az azért nem rossz, ha belegondolsz 1-2 percet veszthettél maximum, az semmi. Biztos vagyok benne, hogy egy ilyen távon már meg kell találni a nekünk legmegfelelőbb frissítést, ehhez kísérletezni kell, lehet elég jól bekajálni előtte, esetleg közben elmajszolni valamit, gélt tolni, sótablettát stb. Még én sem tudom nekem mire van szükségem, azért októberig majd rájövünk :)

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.05. 10:43:34

Miért nem 40-et futottál? :-) Sekiwake is ezt tervezte tavaly dec.-ben, én is kacérkodtam vele bő két hete (én is most lettem 40...). (Persze egyikünk se futotta le...)
Szóval, boldog születésnapot így utólag! Szép futás volt, gratulálok! Nemsokára jöhet a maraton...
A tárgyra térve: szerintem bármilyen hűvös is az idő, többet kell inni. Elvileg enni is, de ezek a gélek tényleg borzalmasak. Ha bírja a gyomrod, lehet azért gélen is futni, de szerintem 30k-ra már kell két gél is. Ja, és nem muszáj egyszerre meginni (enni), hanem kisebb adagokban, és mindig egy jókora adag vízzel leöblítve. A gél nagyon tömény, és ha nem iszol eleget, túl tömény lesz a gyomortartalom. Ez ellen a szervezet úgy védekezik, hogy megpróbálja kiegyenlíteni a töménység-különbséget (ozmózis jelensége). Vagyis a szervezetedből vizet von ki és az a gyomrodba vándorol. Következmény: a vér besűrűsödik, a gyomrodban pedig kotyogni kezd az odaáramló víz. Stb. Inni kell rá, hogy elmúljon. Emellett melegben jó lehet a sótabletta, ill. magnézium. Futásra teli hassal sem jó menni, így előtte lehet enni ugyan, de min. két órával előtte. (Ellenpélda az én futásom az UB-n, sült kolbász után).
Na, látom egyébként, Te is ilyen éjszakai bagoly vagy...

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2011.08.05. 19:46:25

Boldog szülinapot! Jól esik, hogy olvassátok a blogomat, de kérem, hogy figyelmesebben olvassátok a szakmailag is kiemelkedő posztjaimat a sporttáplálkozásról. Nem tudom eléggé hangsúlyozni az epres-joghortus Milka fontosságát, különösen a 30K környéki edzésekben. A javasolt mennyiség 10 kilométerenként fél tábla (50g). Már komoly futók is kiemelkedő eredményekről számoltak be.

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.05. 22:18:42

@bencsikp: én is gyanakodtam, hogy a kútból nem tudok hatékonyan frissíteni, részben ezért döntöttem úgy hogy nem mérem bele az idejét. Elképzelhető tehát, hogy nem tudtam eleget inni a gélre, és részben ez okozta a poblémát.

Az UBs kolbász azért durva volt, rendesen aggódtam, mi lesz veled :-)

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.05. 22:20:00

@mgergoo: jár a pont.
Ki kell próbálnom még az epres-joghurtos milka-frissítést is! Sajnos éppen nincs itthon...

helga84 · http://lhrunner.blogspot.com/ 2011.08.07. 09:26:39

Isten eltessen!! :-) 40 a legjobb ferfikor, (ha a szakertot kerdezed), hat elvezd :-) A szulinapi party meglepi volt?

helga84 · http://lhrunner.blogspot.com/ 2011.08.07. 09:36:18

Ja es re gel: szerintem 30-ra 2 kell mar,az elsot mar hamarabb is be lehet venni, v legalabb egy reszet. Nekem csakgellel eddig nem voltak tul jo tapasxtalataim, nagyon felkavarta a gyomromat. A start elott 60-90 perccel egy energia sxelet nagyon sokat segit, ugy talan eleg lehet 1 gel is, tenyleg ugy 20 korul betolva. Nekem ez jott be inkabb.

pannonfunk 2011.08.07. 20:08:12

Boldog Szülinapot!

Én ha hosszút futok, az első körtől kezdve minden kör végén iszok, akkor is, ha nem vagyok szomjas. 4. kör végétől kezdek enni, és minden kör végén eszem. Általában két müzliszeletet körönként, sokkal olcsóbb, mint a gélek. Egyelőre 6 körig működik a dolog, holnap kipróbálom a hetet (lehet szurkolni :) ), ha nem jön az iliotibiális szalagdörzsölésem, akkor remélem menni fog.

A végére mindenki lassul, szerintem, főleg ha először futsz ilyen távokat.

@mgergoo: Basszus, két hét múlva vinni fogok egy táblát, már csakazért is!

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.07. 20:27:16

@helga84: meglepetésnek szánták, de mivel tudtam, hogy aznap délután othon _kell_ lennünk. számítottam valami ilyesmire.
Az igazi meglepetés az volt, hogy szinte az összes barátom (csak igazolt hiánzás volt) ott volt, dugig volt a lakás számomra kedves emberekkel :-)

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.07. 20:29:35

@helga84: @pannonfunk: köszönöm a tanácsokat, kipróbálom őket.
Azt én is érzem, hogy az ivókútról nem lehet rendesen frissíteni, ezért teljesen jogos, hogy körönként iszol.

Egyelőre a gél árának nem tulajdonítottam nagy jelentőséget, mert 1 hónap alatt egyet fogyasztottam. A fentiek fényében lehet, hogy ezt át kell gondoljam :-)

pannonfunk 2011.08.07. 20:52:29

@Navixaf: Lehet rendesen frissíteni, más oka van a frissítés korai elkezdésének. Ha túl későn kezdesz frissíteni, akkor lehet, hogy annyira megbolydul a só-víz háztartásod, hogy felszívódási problémáid lesznek. Hallhattál horrortörténeteket ultrázóktól, akik szomjaztak miközben lötyögött a hasukban a víz.

A müzliszeletek nekem nagyon bejöttek, általában egy tré (CBA, Cornexi, mittomén) meg egy minőségit (általában Nestlé) tolok körönként. A jobb minőségűben vitaminok is vannak. Ez így kijön 200 Ft körülre, és 5 km-ig megfelelő energiamennyiséget ad. Az elején kicsit furcsa, hogy nem kap az ember levegőt futás közben, ha csukott szájjal eszik, de meg lehet szokni :)

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.07. 23:54:44

Hát először is boldog születésnapot!
@bencsikp: Majd jövőre (én már az idén) futjuk a 41-et :-)

Ez a gél dolog nekem nem jött be, feltapadt a szájpadlásomra, hiába ittam utána, nem tudtam lemosni azt a szörnyű ízt. Mondjuk én éppen ma borítottam a csapba az UB-n kapott futós energiaital-termékmintát, annak is volt egy íze.

Okosságokat nem mondok a frissítésről, a mai futásom tükrében pedig főleg nem. Nagyon megborultam, hőség, eléhezés, szomjazás. A vége túlélőtúra lett. Szóval nem írok belőle posztot :-)

@mgergoo: Epres milka, teljes testborotválás, mi ez, ha nem coming out? :-)

sanyosz75 2011.08.08. 21:15:55

@Navixaf: szép teljesítmény, gratulálok. mennyi kalória van ebben a PowerBarban?

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.09. 01:23:56

@Sekiwake: Ez a gél annyira híg volt, hogy nem tapadt sehova.

Egyébként írhatnál egy posztot a túlélőtúráról, biztosan tanulságos lenne!

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.09. 01:25:47

@sanyosz75: amatőr módon nem néztem meg anno, mennyi kalória van benne.
A neten azt írják, 109kCal, ami összességében nem sok, csak a térfogatához képest jelentős. Tényleg kellhet a "bemelegítés" + két újratöltés futás között.

pannonfunk 2011.08.09. 07:44:03

@Navixaf: Nem az a lényege, hogy fedezze a következő 4-5 km-re az energiát, mert azt nem fedezi, hanem hogy rásegítsen. Ahogy fogy a glikogén, egyre kisebb a felszíne a glikogénrögöcskéknek a sejtekben, egyre kevesebb enzim fér a felszínéhez, hogy glükózt hasítson le róla, így egyre kevesebb az egységnyi idő alatt rendelkezésre álló glükóz.

rodriguez 2011.08.09. 14:27:10

Boldog Születésnapot, picit megkésve.... Azt írja az 'irodalom' hogy min 4 dl vizet kell inni 1 gel-re.... Az almás nem túl jó ízű, ha még próbálkozol párral akkor sztem a lime lemon a legelviselhetőbb ízben. Én még próbáltam a fekete áfonyásat (ráadásul jó melegen), az iszonyat volt :-(

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.09. 23:09:42

@Navixaf: De, nekem pont ez ragadt számban mindenhova, alig bírtam kimosni az ízt (azért vettem zöld almásat, mert abban van koffein). Lehet, hogy azért tapadt annyira, mert keveset ittam...

Ha a hétvégén lesz egy kis időm, lehet, hogy kreálok egy posztot a túlélőtúrámról :-)

helga84 · http://lhrunner.blogspot.com/ 2011.08.10. 16:59:16

szerintem meg az almas tok finom! Meg a kola-lime-os is :) De lehet, hogy csak tenyleg nagyon ehes voltam :D

A "meglepi" party tok jofejseg a felesegedtol (ha o szervezte), tok jo lehetett...

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2011.08.17. 08:57:18

boldog szülinapot! :-)
milyen volt az átlagtempód a tervezett versenytempódhoz képest? és a pulzus? :-)
lehet borzasztó lesz amit mondok, de a versenyen jó lenne megpróbálni óránként 60g szénhidrátot bevinni, a gélt muszáj megszokni!ha ez nem megy, van a high 5-nak egy isogel nevü cucca, sokkal hígabb, és nemis kell rá inni...
akkor most 30km-re készülsz???

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.08.18. 00:31:19

Van még két másik fajta gélem is, alkalomadtán majd azokat is kipróbálom (egyik valami kupakos visszazárható csoda).

@ringsider: az átlagtempó 5:30-ra jött ki, ez kb. az elvárt versenytempónak felel meg. A bökkenő ott van, hogy ez a nettó időre vetített tempó, frissítések, piros lámpák (pihenők) nincsenek benne. A pulzusról sajnos nincs adat, mert a pánt kidörzsölte a mellemet, és pár hete nem használom.

Az óránként 60g szénhidrát hány gélnek felel meg?

Elvileg 30km-re készülök, de épp a napokban jöttem rá, hogy várhatóan a Spar hétvégéjén lesz a 25 éves osztálytalálkozónk :-(

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2011.08.18. 10:06:36

@Navixaf: és biztos hogy az edzésen az elvárt versenytempóban kell futni? hiszen ez edzés és nem verseny? ilyenkor duplán terheled a szervezeted, hosszú futás és gyors tempó. ezek közül csak az egyiket célszerű edzésenként feszegetni.

60 g szénhidrát: gél kérdése, kb óránként 2-t jelent, azaz kb 5 kilinként 1 zselé. zseléket teszteld feltétlen, valahogy muszáj legyűrni, nem engedhetjük meg magunknak hogy ilyen előnyt adjunk a "távnak" ...:-D
süti beállítások módosítása