Ennyire futja

5 futó, ki tapasztaltabb, ki kevésbé, nekivág az ultrabalaton 212 kilométeres távjának. A blogban szeretnénk naplózni és megosztani a felkészülésünket, majd később tapasztalatainkat.

Friss topikok

  • nemethandrea6: Szia! Most találtam a cikkedre. Hasonló tünetekkel, hasonló helyzetben vagyok... Magam keresem a m... (2021.02.17. 08:21) Vertigo
  • pantomimes: @bencsikp: én is mennék jövőre, persze jövő év elején legyen nagy a lelkesedés!! Én most úgy látom... (2016.06.03. 08:10) Az én ultrabalatonom
  • bencsikp: Azt gondoltam, hogy ha nem írom meg gyorsan, újra hónapokat csúszna vagy el is maradna. De kit is ... (2016.05.31. 10:57) Minden nehézség ellenére: UB 2016
  • bencsikp: Alakul ez! Csak így tovább! (2016.04.22. 21:39) 100
  • bencsikp: Köszi! Kicsit stresszes is volt, folyton azt számolgattam, hogy hány nap vagy hány kili hátrányban... (2015.06.04. 12:59) 2014-ben 2014 km-t futottam...

Évértékelő

2012.01.11. 13:29 - bencsikp

Lassan jön az évértékelések szezonja a politikában is, itt nálunk pedig pantomimes már meg is kezdte. Én is csatlakoznék.
A tavalyi év szinte tökéletes volt, annyira, hogy attól félek, felülmúlhatatlanul jól sikerült. Elmúltam én is negyven (épp tavaly, mint blogunkon más is) és most már aligha fogok épp ezután "megtanulni" gyorsabban futni. Persze a tavalyi eredményeim sem a gyorsaság miatt emelkedtek ki, hanem az edzések nagy száma, átlaghossza, egyenletessége stb. miatt.
Elsősorban (apró megingásokat leszámítva) nem voltak motivációs gondjaim és sérülések sem sújtottak. Előbbit (a motivációt) részben az is segítette, hogy virtuálisan (és részben valóságosan is) futótársak közé kerültem, pedig korábban jobbára magányos futó voltam. A legtöbb edzésem most is az volt, de az edzésonline-on, a blogon stb. egyre többen láthatják, hogy mit edzek, mennyit edzek és persze én is látom, hogy ki, mikor, mennyit edz. Ez kétségtelenül motiváló, valamiféle jó értelemben vett versenyre kelt engem. A sérülések terén nekem egészen a közelmúltig egyetlen ellenfelem volt, a sípcsonti csonthártyagyulladás, egyébként a sokakat sújtó nyavalyák korábban is elkerültek. A csonthártyámra viszont kiváló védelmet jelent az éppen egy éve beszerzett kompressziós szár, amit télen-nyáron hordok. Még egy dolog szokott hátráltatni, a gyakran visszatérő megfázás (ami nálam szinte mindig légcsőhuruttá válik). Tavaly nagyjából ezt is megúsztam, így minden idők legfolyamatosabb futóévét futottam.
Nem állítanám, hogy ez volt az első teljes futóévem. 2003, 2005, 2010 is teljes volt, de 2003 óta (talán 2009 kivételével) elég sokat futottam, de teljesnek csak a fenti hármat és a tavalyit merném nevezni.

A tavaly év eleji célkitűzéseim az alábbiak voltak: minden hónapban legalább 100 km-t kell futnom, egy edzésen átlagosan 14 km-t és az év során 1500-1800 km-t összesen. Fő célom az októberi Budapest maraton volt, ahol 4 órán belül akartam beérni. Ez majdnem mind sikerült is. Menet közben pedig beszerveztetek az UB-csapatba is, így ez lett az év másik célkitűzése.

Januárban nagyon jól ment, sorra futottam a 15 km feletti távokat, köztük egy 27 és egy 32 km-es távot is. Így aztán a havi átlagom 17 km lett (10 alkalom, 170 km). Ekkor már határozottan elhatároztam, hogy az év eleji terv maximális változatát próbálom, azaz 1800 km-t, vagyis havi átlag 150 km-t. Februárban viszont csak 8 futás sikerült, igaz, ezek átlagosan 19 km-esek voltak. Főképp azért, mert febr. végén edzésen futottam egy maratont 4 óra 11 perc alatt. Ekkor próbáltam ráállni arra, hogy minden második vasárnap fussak hosszút (ahogy a téli hónapokban is csináltam). Márciusban ez egy félmaratont és egy 27 km-t eredményezett, de a sok munka miatt a havi 150 km nem sikerült. Áprilisban pedig még kevésbé: elmaradtak a hosszú futások, a hónap végén két nap alatt kellett 30-at futnom, hogy legalább a 100 km meglegyen (106 lett, és ez volt a leggyengébb hónapom ezzel).
Májustól már az UB lázában éltünk, visszanézve mégis furcsa, hogy 14-15 km-esnél hosszabbakat nem is nagyon próbáltam futni. Aztán megjött a hőség, és a tavalyi év egyik fő tanulsága (amit a nyáron többször is kénytelen voltam megtanulni: már nem bírom a melegben futást, pedig pár éve még rezisztens(ebb) voltam erre. Nagyon megégtem a makói félmaratonon, szó szerint és képletesen... A június az UB-nek volt alárendelve. A hónap elején gyorsan futottam egy nem gyorsabb, de kellemesebb másik félmaratont, majd két nap múlva Sekiwake-kel csináltunk egy sorozatterhelést (12+19 km ugyanazon a napon). Aztán jött az UB, amiről sokan írtunk a blogon: itt (pantomimes), itt (Sekiwake), itt (Navixaf) és itt (saját beszámolóm). Ez hatalmas élmény volt, néhány héten át kísértett a gondolat, hogy egyszer majd egyéniben is meg kellene próbálni, de aztán ezt a gondolatot elhessegettem magamtól. Nem nekem való ez, maratonig elfutok, talán 50 km még menne, de többre nem akarok vállalkozni. Még azt el tudom képzelni, hogy párosban (két nap alatt) körbefussam a Balatont, de egyéniben, folyamatosan... Nem.
Az UB és a sok készülés meghozta a sok km-t is: a június során 15 edzés és 206 km jött össze. Tavaly ez volt a leghosszabb. Júliustól a maratonra készültem, és mivel az időjárás eléggé hűvös volt, jól is ment minden. Sorra mentek a 17-19-22 stb. km-es edzések, egyre jobb átlagokkal (végül már 24 km 5:20-as tempóval). Augusztusban volt egy kis visszaesés: nem mentek a hosszúk, de erről is írtam már. Visszatért a hőség, a kánikula és ez kitartott szeptemberre is, amikor ennek ellenére sikerült a maraton előtt összeszednem a soros légcsőhurutot, begyógyszerezve edzettem (antibiotikumok stb.) De sikerült szeptemberben mégis 190 km-t futni, volt néhány rövidtávú verseny, ahol elég gyorsan is (12 perc alatt 3000 m).
Az év másik fő versenye nem sikerült. Október elejére is kitartott a meleg és a pulzusom elszállt. Lassítani próbáltam, de nem ment: már 6 percesnél lassabb ezreket kocogtam, mégis 170, 175, 180... Így futottam "Nike félmaratont" a Spar Maratonon, amint beértem a féltávos kapuba, megálltam. Látszólag eddigre meggyógyultam, de itt szó szerint is ráfáztam. Október elején így ki kellett hagynom 9 napot, így ezzel együtt tehát egy teljes hetet is a futásból. Ez volt tavaly az egyetlen hét, hogy nem futottam semmit.
Ezután is lemondtam a hosszútávról, 12-15 km körül futottam, de hetente háromszor. Majd november elsején egy nagyatádi barátom segítségével, aki bringán kísért, hűvösebb időben újra megpróbáltam a maratont. Sikerült a négy órán belüli teljesítés, amivel 6-7 éve hiába próbálkoztam. Ezután egész novemberben egyre gyorsabb edzéseket futottam, de csak 10-12 km-en. Aztán decemberben kifulladt ez a lendület, belassultam, illetve hosszúkat sem tudtam futni. Egy furcsa, futáskor megerősödő derékfájás kezdett gyötörni, ami egyre erősebb lett az év vége felé. Csak kínok közt tudtam 100 km fölé tornázni a hónapot (végül 112 lett) és Karácsony után nagyon nehezen futottam egy félmaratont, hogy legyen benne legalább egy hosszútáv is. Azóta voltam orvosnál, de kezelés nélkül is javulni látszik a dolog. Remélem, csak átmeneti és nem veszélyezteti az idei UB-szereplésemet...
Végül 1831 km-t naplóztam, de emellett bemelegítésként és levezetésként összesen kb. 70 további kocogós km-en is volt. Ezt az évi 1900 km-t nem lesz könnyű felülmúlni. Részletes havi adatok, ha valakit még érdekel...
 

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyirefutja.blog.hu/api/trackback/id/tr433536829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.01.12. 08:12:24

Gratulálok, akkor neked nagyon pozitív éved volt, felül is teljesítettél. Idénre mik a célkitűzések?

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.01.12. 17:40:07

@pantomimes: köszi, tényleg nagyon pozitív volt minden. Idén is szeretnék minél folyamatosabban edzeni, de most beérném 1200 km-rel is, egy jó UB-szerepléssel. Még gondolkodom a Spar Maratonon, amúgy még a Kékes-futás vonzana...
De a lényeg az, hogy a derekam teljesen rendbe jöjjön.

kg_kilo 2012.01.12. 23:01:26

A kompressziós zokni segít a csonthártya-gondokon?
Akkor ideje körülnéznem ez ügyben, köszi a tippet!

Te hol és milyet vettél?

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.01.12. 23:38:30

@kg_kilo: Nekem segít, de gondolom, ez elsősorban a sípcsonton jelentkező gyulladás _megelőzésére_ való. Ahogy nekem is mondták, azzal, hogy összeszorítja a vádlit, az nem "lötyög" futás közben, s így nem "rángatja" a sípcsonton a csonthártyát. Ha épp erősen gyulladt, akkor naponta többször jegeld (elég hűtőhideg folyadékkal, én régen a zacskóstejjel csináltam), egyél sok C-vitamint és pihentesd is.

Én interneten vettem, elég drága volt, de remélem, sokáig kitart. Most már közel 2000 km-t futottam vele, még teljesen jó. Belinkeltem a posztban a webcímet, ott minden infót megtalálsz.

kg_kilo 2012.01.12. 23:52:54

Köszi!
Én olyan határon mozgok mindig ezzel, ha már elkezdem érezni, akkor pihenő pár napig, majd újból odafigyelős terhelés. Vitamin, jég, diclo, felpolcolás általában segít. Ahogy a művelt anglius mondja, RICE: rest, ice, compress, elevate. Na ebből a compress akkor lehet, hogy tényleg kellene...
Még szerencse, hogy a futás nálam csak "másodlagos" sport. A gyorskori nem okoz ilyeneket, hiszen nincs (annyi) földhöz ütődés. De ha van, az cserébe látványos :D

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.01.13. 08:43:49

@bencsikp: jobbulást. Én most teljesen roncs lettem, meghúztam a bokám és a combom és meg is vagyok fázva.

A Kékesre gyere ha tudsz, nekem nagyon tetszett tavaly, idén is megyek mindenképp.

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.01.13. 16:35:39

@kg_kilo: @pantomimes: akkor hát nektek is jobbulást, kinek-kinek a maga nyavalyájára...!

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.15. 20:17:21

Gratulálok a tavalyi évedhez, kívánom, hogy az idei is hasonlóan eredményes legyen! Remélem, az UB-n találkozunk :)

@pantomimes: Kékesre én is tervezek menni, bár még nem neveztem. De szerintem ha túlélem a szekszárdi félmaratont, akkor a Kékessel se lehet gond :)

Jobbulást Nektek! :)

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.01.15. 23:33:08

@csiripiszli12: köszönöm, Neked is csupa jót kívánok idénre. Az UB-n mindenképp találkozunk, esetleg a Kékesen is...

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.01.16. 10:34:44

@bencsikp: @csiripiszli12: tök jó lenne ha jönnétek a kékesre.

Szerencsére a combhúzódáson és a megfázáson túl vagyok, viszont a bokámmal valami nagyon nem jó, lehet, hogy ínhüvelygyulladásom van, attól tartok hosszú lesz a felépülés :S

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.16. 20:39:16

@pantomimes: :( Tudom, ez nagyon rossz, én már ezt a két hét kihagyást nehezen bírtam. Remélem, nem lesz nagyon hosszú a gyógyulásod. Addig lehet, hogy úszással tudsz valamennyi mozgást pótolni, nem? Vagy azt se bírná a bokád?

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.01.17. 08:22:32

@csiripiszli12: szerencsére csak húzódás, 2 hét bokarögzítő, aztán lehet próbálkozni. Sajnos sok infót nem kaptam, így most úgy gondolom, hogy 2 hét múlva egy gumis rögzítővel a lábamon elkezdek futni óvatosan, szigorúan egyenletes talajon.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.25. 15:00:00

@pantomimes: Na, a fele már eltelt a kényszerpihenőnek. Hogy van a lábad?

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.01.26. 08:18:52

@csiripiszli12: köszönöm a kérdést, már jól van, tegnap sétáltam egyet rögzítő nélkül és nem fájt, pénteken lehet, hogy futok egy nagyon rövidet ilyen rögzítő zokniban, aztán meglátjuk, lassan kezdek becsavarodni futás nélkül :S Úszni voltam 2-szer is, az jó volt legalább.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.26. 23:15:08

@pantomimes: Örülök, hogy javul, remélhetőleg nem lesz vele gond futás közben sem. Én is zizi voltam futás nélkül..
süti beállítások módosítása