Ennyire futja

5 futó, ki tapasztaltabb, ki kevésbé, nekivág az ultrabalaton 212 kilométeres távjának. A blogban szeretnénk naplózni és megosztani a felkészülésünket, majd később tapasztalatainkat.

Friss topikok

  • pantomimes: @bencsikp: én is mennék jövőre, persze jövő év elején legyen nagy a lelkesedés!! Én most úgy látom... (2016.06.03. 08:10) Az én ultrabalatonom
  • bencsikp: Azt gondoltam, hogy ha nem írom meg gyorsan, újra hónapokat csúszna vagy el is maradna. De kit is ... (2016.05.31. 10:57) Minden nehézség ellenére: UB 2016
  • bencsikp: Alakul ez! Csak így tovább! (2016.04.22. 21:39) 100
  • bencsikp: Köszi! Kicsit stresszes is volt, folyton azt számolgattam, hogy hány nap vagy hány kili hátrányban... (2015.06.04. 12:59) 2014-ben 2014 km-t futottam...
  • bencsikp: Hedonizmus, ez nagyon jó!!! :-) Ezt nem is hallottam, mert épp én futottam. Némi kis lelkiismeret-... (2014.07.01. 10:26) Ultrabalaton 2014

Maratoni edzésterv

2011.11.03. 07:56 - pantomimes

Eljött ez a pillanat is. Nemrég még pont azt taglaltam, hogy nem szeretnék sosem edzésterv alapján futni, azonban az utóbbi napokban átgondoltam a dolgot és úgy döntöttem, hogy adok ennek egy esélyt. Több dolog is szól mellette, amiket eddig makacsságom miatt nem vettem figyelembe, vegyük is számba ezeket, a végén persze a kérdőjelekkel.

(Ez csak az első 10 hét)

Rendszeresség

Ad egyfajta rendszert a hetemnek, az edzésemnek, néha nem tudom eldönteni mihez lenne kedvem, ez tulajdonképpen segíteni fog ebben, le van írva mi következik, nekem csak végre kell hajtanom. 19 hetet számoltam a balatonfüredi megmérettetésig, úgy döntöttem, hogy a neten talált 26 hetes edzéstervet, pontosabban annak a végét csinálom végig.

Újdonság

Úgy éreztem az utóbbi hetekben, hogy belefásulok a futásokba, elkezdtem unni, éreztem, hogy szükségem lesz arra hamarosan, hogy újítsak valamit, szerintem ez pont jó erre.

Új típusú edzések

Nagyon kíváncsi vagyok, hogy hosszútávon mennyi haszna lesz a fartlek ill. résztávozós edzéseknek, ezek teljesen újak számomra, ez most nagyon motiváló.

Maga az edzésterv

Elolvastam az edzéstervet és az első gondolatom az volt, hogy aki ezt végigcsinálja az nem fogja tudni 4 órán belül futni a maratont. 28-30 kili a legnagyobb táv, semmi extra. Annak ellenére, hogy sejtem, hogy nem légből kapott információk alapján állította össze az edző ezt a tervet én szeretek biztosra menni és úgy döntöttem, hogy be fogok iktatni hosszú futásokat 30-35 kiliseket. Persze ezt ő is írja, hogy ez nem szentírás és ettől el lehet térni, nyilván el is fogok, de azt hiszem kiindulási alapnak tökéletes lesz.

Elvárások

Szeretném 4 órán belül futni a maratont, de ha elsőre nem jön össze nem fogok bánkódni miatta. A hosszú futásokra szükségem lesz, a hétközi, játékosabb edzések pedig majd feldobják a monoton felkészülést, nagyjából erre számítok.

Még kell valami plusz

Oda kell figyelnem majd a megfelelő magnézium és só szintre, továbbá a hosszú futások alatt gyakorolni kellene a kajálást, ezek nagyon fontosak lehetnek verseny alatt. Arra is gondoltam, hogy az úszást újból el kellene kezdeni rendszeresen űzni, pláne, hogy a nyaralás alatt egész jól ment a gyorsúszás (bár fura mód utána mindig nagyon szédültem), jó néha más jellegű sportokat is űzni, az úszás pedig nagyon frissítő tud lenni, azt vettem észre, hogy utána a futás is sokkal jobban megy.

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyirefutja.blog.hu/api/trackback/id/tr83349548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.11.03. 10:58:05

Szerintem sokat tud segíteni az edzésterv. Nagy előnye, hogy amikor a fantáziád túl szegényes, hogy kitalálj magadnak új futási módszereket, az edzésterv diktálja, hogy mit csinálj. A keresztedzések meg szerintem kellenek. Ha _csak_ futsz, be fognak állni az izmaid, mert mindig ugyanolyan típusú terhelést kapnak. Az úszás pedig az egyik legjobb dolog, én is tervezem, hogy visszatérek hozzá, bár én végzek egyéb keresztedzéseket.

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2011.11.03. 11:54:59

Biztosan hasznos, és segít egy adott, jól behatárolt cél elérésében az edzésterv.
De sztem csak akkor kövesd, hogyha nem fordul át kényszerre. Pl elmaradt futások miatti görcsölés, mert akkor nem ér semmit, sőt. A futásnak egy pozitív dolognak kell maradnia, ez a legfontosabb, a többi nem lényeg, milyen messze, mennyi ídő stb...maximum motivációnak!
Változatosság, keress pl. új útvonalakat a futáshoz, feldobja a tréningeket. Bringázol? Nekem nagyon jól kiegészíti! Edzéstervem nincs :)
Sok sikert ;)

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.11.03. 13:18:08

Az edzéstervben nekem nagyon bejöttek a résztávok és az egyéb játékos futások. Szerintem kis színt visz a felkészülésbe.

Amit kitaláltál teljesen működőképes és az úszást tényleg érdemes lehet beszúrni, én is szeretnék úszni járni.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.11.03. 13:31:01

@azilinha: kérdezni is akartam tőled, hogy te melyik keresztedzést tartod a leghasznosabbnak a futás mellett? Meg még azt is, hogy te is szoktál szédülni gyorsúszás után?

@.Joe.: igen, az új útvonalak nagyon segítenek ezt én is észrevettem. Az a baj, hogy szeretek otthonról indulni és korlátozott a jó útvonalak száma így.

@Raиdoм_: ebben bízok én is, hogy színesebb lesz a dolog, az úszástól meg egy kis erősödést / vállasodást is remélek, arra nagy szükségem lenne.

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.11.03. 13:33:30

Én is maratonra készülök áprilisban. Edzéstervem nincs, csak annyit határoztam el, hogy hétközben 10-12 km, hétvégén pedig megpróbálok egyhuzamban 4 órát futni. Nem távot, hanem időt. Aztán meglátom, 4 óra alatt meddig jutok. Azt olvastam valahol, hogy az időhöz is szoktatni kell a szervezetet.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.11.03. 16:09:38

@pantomimes: Szerintem az úszás a leghasznosabb keresztedzés, ezért én is megpróbálom beépíteni az órarendembe a többi mellé. Szédülni nem szoktam, de én nem most tanulom a gyorsúszást, úgyhogy a szervezetem lehet, hogy jobban szokva van. Ha nem nagyon zavaró ez a szédülés, szerintem ne törődj vele, idővel elmúlik.

A futó útvonalakat szerintem is jó variálni, de egyetértek veled, hogy otthonról vagy melóból indulva a leggazdaságosabb idő szempontjából, így nekem is problémás, hogy más felé fussak.

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.11.03. 22:59:19

Kacérkodom én is valamiféle tervvel, de tudom, hogy nehezen hajtanám végre. Az biztos, hogy nekem a heti négy edzés igen ritkán jönne össze, ilyen tervbe bele se fognék.
Az biztos, hogy érdemes makrociklusokban tervezni, azaz 3 héten át növelni az edzés mennyiségét és / vagy intenzitását, aztán a 4. hét legyen lazább, regeneráló. Elméletben jó vagyok, de a gyakorlatban én sem tartom be ezt. Mereven ne ragaszkodj hozzá és ne parázz, ha kimarad egy-egy edzés vmi miatt.
Az edzések változatossága fontos, különben ráunsz. Én is elkezdtem résztávozni és ez segít a sebesség növelésében hosszú távokon is. Az útvonalakat is jó variálni, erre főleg a hosszabb futások adnak lehetőséget, vagy az, ha elutazol valahová...
Szerintem nem kell túlerőltetni a 30-35 km-es futásokat, a 26-28 km rendszeres (értsd: havonként 1 ×) teljesítése már felkészít a nagyobb távra. Ha ezeket tudod futni 5:30 körül, akkor belül is leszel a 4 órás időn.
A legjobb keresztedzés szerintem a bringa, de kinek mi jön be inkább.
Várjuk a híreket az edzésprogram teljesítéséről!

szancsurrr · http://egyensulyt.blog.hu/ 2011.11.03. 23:42:03

Nekem nagyon bejön az edzésterves futás. Az elején féltem, mert eléggé szétszórt, figyelmetlen és önfejű vagyok, szóval hogy fog nekem egy a/4 es papír parancsolni? Végül nagyon jól összeszoktunk:) Abszolút kezdő futóként én 13 hét alatt készültem fel és futottam le sikeresen a maratont októberben, 4:29 alatt, ezzel:
edzesonline.hu/edzesterv/529/maratoni_edzesterv_fuss_5_oran_belul. a terv 5 órán belül időt ígért, és ez be is jött:)
a következőt 4 óra alá lőttem be. Saját tapasztalatom az, hogy a fartlekek és résztávok egyrészt gyorsítottak az alap futó tempómon, másrészt, ahogy már valaki írta, érdekessé tették az edzést, meg tök más terhelést kap a szervezeted. Mondjuk én nem csípem a résztávokat, mindig eléggé megborulok utána és nehezen szedem össze magam.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2011.11.04. 07:47:16

Most én is edzésterv alapján készülök a félmaratonra, de szinte többször nem tartom be, mint amikor igen... Kíváncsi leszek a te tapasztalataidra. Amúgy a változatosság tényleg jó, edzéstípusban is, meg útvonalak szempontjából is, bár ismerős a probléma, hogy itthonról indulva korlátozottak a variálási lehetőségek.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.11.04. 11:36:59

@azilinha: ja, tudom, hogy nem most tanultad :) Csak gondoltam hátha rémlik valami ilyen emlék :) AMúgy eléggé durván szédültem, valószínűleg valamit még nem csinálok tökéletesen, de majd rájövök :)

@bencsikp: igen, a 4 edzés nekem is sok, de próbálom majd betartani.

@borboleta: gratulálok!! Szép teljesítmény, főleg ilyen rövid idő alatt, akkor ez az edzésterv tényleg jó :)

@csiripiszli12: én is kíváncsi leszek, hogyan tudom majd betartani, mindenesetre az első hét máris borul :) Mondjuk szerdán találtam ki, hogy csinálom, úgyhogy 4 edzésre nem lesz idő, de 3 menni fog :)

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.11.05. 07:53:35

Megvolt az első repülős, vagy nem tudom milyen edzés. 2 kili bemelegítés majd a következő 6 kilin az első 500 métert megtoltam, a másodikat normál tempóban futottam. Nagyon jó volt, bár igazi kínzásnak tűnt :) Régen nem volt már izomlázam futástól :) A végén még volt 3 kili levezetés. Mivel csak saccolni tudtam az 500 métereket (az endomondo csak kilinként mondja be a részeredményeket) és a tempóm sem volt túl egyenletes ezért van még mit csiszolni a dolgon, de határozottan tetszett.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.11.05. 11:58:51

@bencsikp: egyedül az volt rossz, hogy nem tudtam aludni, mert lüktetett a fejem. Korábban is volt ilyen, de mostanában nem.