Ennyire futja

5 futó, ki tapasztaltabb, ki kevésbé, nekivág az ultrabalaton 212 kilométeres távjának. A blogban szeretnénk naplózni és megosztani a felkészülésünket, majd később tapasztalatainkat.

Friss topikok

  • nemethandrea6: Szia! Most találtam a cikkedre. Hasonló tünetekkel, hasonló helyzetben vagyok... Magam keresem a m... (2021.02.17. 08:21) Vertigo
  • pantomimes: @bencsikp: én is mennék jövőre, persze jövő év elején legyen nagy a lelkesedés!! Én most úgy látom... (2016.06.03. 08:10) Az én ultrabalatonom
  • bencsikp: Azt gondoltam, hogy ha nem írom meg gyorsan, újra hónapokat csúszna vagy el is maradna. De kit is ... (2016.05.31. 10:57) Minden nehézség ellenére: UB 2016
  • bencsikp: Alakul ez! Csak így tovább! (2016.04.22. 21:39) 100
  • bencsikp: Köszi! Kicsit stresszes is volt, folyton azt számolgattam, hogy hány nap vagy hány kili hátrányban... (2015.06.04. 12:59) 2014-ben 2014 km-t futottam...

A kétezredik felé: 2013 és a Szeged utcáin projekt értékelése

2014.01.02. 23:45 - bencsikp

Címkék: beszámoló futás csapat évértékelés Szeged

A jobban sikerült futóéveimről érdemes posztot írni (ilyen volt 2011 is). Két éve a 2011-ről írt értékelőmben kételkedtem, hogy sikerül-e valaha is bármiben is felülmúlnom azt az évet, ami szinte tökéletes volt. Most örömmel állapíthatom meg, hogy 2013-ban ez részben mégis sikerült.

Ami jobb lett, mint két éve: többet futottam - most először átléptem az évi 2000 km-t; egyenletesebb volt a teljesítményem - nem voltak belassulós hónapok, ahol 6 perc/km-nél lassabb átlagom lett volna; most is minden hónapban 100 km-nél többet futottam, sőt a 2011-es minimumnál (106 km) a tavalyi több lett (115 km). Ami hasonlóan sikerült: akkor egy hét volt, ami kimaradt, most kettő; s mindkét évben sikerült egy 4 órán belüli maraton is (az idei kb. két perccel lassabban); mindkét évben az edzéseken átlag 15 km-t futottam. Hasonlóan jól sikerült mindkét évben az UB is. Amiben elmaradtam 2011-től, az az éves átlagsebesség . 2014 egyik célja ezért épp a gyorsulás lenne. Idén szeretnék 1:45:00-n belül félmaratont futni és az éves átlagomat 5:40 körülre javítani. Ezekhez képest 2012-ben nem is futottam maratont, gyengébben sikerült az UB, rövidebb volt az edzésátlag és kicsit lassabb az átlagtempóm, emellett még kevesebbet is futottam.
Az utóbbi négy év fő adatai áttekintően:
2010  105 edzés  1301,5 km  125:59:01  10,33 km/h  (5:48)
2011  122 edzés  1831,0 km  174:46:54  10,48 km/h  (5:44)
2012  136 edzés  1579,7 km  151:32:14  10,42 km/h  (5:45)
2013  134 edzés  2001,2 km  190:51:46  10,43 km/h  (5:45)

És akkor kicsit bővebben 2013-ról. Év elején terv volt, hogy érjem el a 2000 km-t. Az első két hónapban messze elmaradtam az ehhez szükséges havi 166,7 km-től (128, majd 145 km), viszont márciusban kiemelkedően sokat futottam, csaknem 250 km-t, amivel időarányosan pluszba kerültem. Június végén átléptem az 1000 km-t, vagyis teljesen jól alakult minden. Nyáron azonban jelentősen visszaesett a havi mennyiség (július 115 km, aug. 140 km), s így már elmaradtam tervtől. A szeptember megint jól sikerült (213 km), de még mindig mínuszban voltam. E mínusz tovább nőtt októberben, de az év végén két jobb hónappal végül sikerült a szilveszteri óévbúcsúztató futásokon átlépnem a kétezret. Pedig december elején már lélekben le is tettem róla: a mikulásfutás előtti napon megbetegedtem, ekkor egy hetet ki kellett hagynom. Attól féltem, hogy a szokásos légcsőhurutom alakul ki, ami 2-3 hétre is el szokott húzódni, de szerencsére most előbb felépültem.

Ezúttal sem voltam túlságosan sok versenyen, ez korábban sem volt rám jellemző. A legtöbb közösségi futást is ki kellett hagynom, családi okokból, de azért igyekeztem és talán több együttes futásra jutottam el, mint az előző évékben. Egyre jobban bővül Szegeden a futónagyköveti csoport létszáma, melynek majdnem kezdettől fogja tagja vagyok, s idén egyesületünk is alakult, a Pulzus Szeged Futóklub, aminek szintén alapító tagja vagyok. A társaság és a közös futások persze húzóerőt, motivációs tényezőt is jelentenek. Szerencsére egyre több tagot most már személyesen is ismerek.

2013_totkomlos.jpgMakó és Tótkomlós közt. A puszta, télen

Az év első társasági futása számomra a makói Marosmenti Mocorgók télvízi futása volt, Makóról Tótkomlósra. A 30 km-es táv teljesítéséről nem írtam posztot, de Sekiwake igen. A jól sikerült esemény fontos felkészülési állomás volt a márciusi Maratonfüredre is. Erre nem a legjobb feltételek közt került sor, mivel a tél igen hosszú volt, március idusán még a hó is szakadt, a 23-i versenyen pedig alig 2-3 fok volt. Talán a felkészülésem sem volt elég jó, talán a hideg is gátolt. De a fő baj az volt, hogy túl erősen kezdtem és hamar kimerültem. Görcsveszély is jött, ezért sokat sétáltam. Furcsaság viszont, hogy az utolsó pár km-en magamhoz tértem és újra jobban ment. A kudarcos eredmény (4:28:41) miatt erről sem írtam posztot, de Sekiwake írását ajánlom erről is. Általában az év első felében alig írtam a blogra, viszont az UB után sokáig szinte csak én írogattam...
Májusban volt a villamosfutás, de ekkor már szinte csak az UB-ra készültem. Az Ultrabalaton június elejére került, aminek azért örültem, mert így jóval kisebb volt az esélye a kánikulának. A kimondottan hűvös időben szép tempókat tudtam futni minden etapomon, a csapat eredménye is javult. (Bővebben lásd a csapattagok posztjait itt, itt és itt.)

2013_UB_cél.jpgUB 2013 - célbaérkezés után

A nyár többi részében nem vettem részt sem versenyen, sem közös futásokon. Ahogy már írtam, elég keveset is edzettem, a meleget, úgy látszik, egyre kevésbé tűröm. Motivációs gondjaim is voltak, kivéve, amikor külföldön futottam, ott az új helyszínek tették vonzóvá a futást. A szeptember kiemelkedő eseményei a makói félmaraton és a maratoni életkorba (42,195 év) való lépésem napján teljesített maraton volt. Sajnos, ez sem sikerült tökéletesen, bár a Maratonfürednél jobb volt. Ekkor úgy éreztem, nagyon távol kerültem a négy órás maraton esélyétől is. Októberben - miközben az újabb, novemberi maratonomra kellett (volna) készülnöm - bepróbálkoztam (a hosszú futások helyett is) a gyorsítással. Három évvel korábban is októberben volt egy csodahónapom, amikor szinte minden futásom 5 perc/km-nél gyorsabb volt, ezt próbáltam megismételni. Legnagyobb meglepetésemre eleinte sikerrel. A próba alatti második, 9 km-es futásom 4:45-ös tempót hozott, a harmadik, egy 14 km-es futás 4:53 átlagra sikerült. Utána megpróbáltam félmaratonon is megközelíteni a 2010 októberi PB-met (1:46:43), de ez már nem sikerült. Alig egy héttel később az alsóvárosi félmaratonon már nem is akartam ezzel próbálkozni, mégis elfutottam magam...
A november viszont remekül sikerült: két születésnapi futáson vettem részt, 25 és 42,2 km-es távokon, Szegeden, ill. Nagyatádon és utóbbin ismét sikerült 4 órán belül futni a maratont (3:58:50).

2013_szilveszter.jpgA Pulzus Szeged Futóklub tagjaival 2013 szilveszterén

Az év másik motivációs hajtóereje, mondhatni a 2013-as év futóprojektje a "Szeged utcái" nevet kapta. Már korábban is voltak agyament terveim, mint pl. a hidak és körutak, a busz-, troli- és villamosvonalak végigfutása, vagy éppen a "mindennapos testnevelés". 2013 elején azt eszeltem ki, hogy Szeged összes utcáján végigfutok, vagyis lényegében a város összes háza előtt el kell futnom. Ez persze csak úgy sikerül, ha néhány utcaszakaszon többször is futok, a zsákutcákon eleve oda-vissza kell, illetve nem lehet olyan útvonalat tervezni sem, hogy ne kelljen itt-ott kétszer is futni. Voltak olyan hónapok (január, április), amikor csak "Szeged utcái" típusú futásom volt. Kinéztem egy városrészt, odafutottam és az összes utcát bejártam. Az első félévben a lefutott km-eim 74%-a a Szeged utcáin címkét kapta, míg a második félévben már csak 32% volt ilyen. Darabszámra még nagyobb a különbség, 50, ill. 15. De ez azt is jelenti, hogy éves szinten is 1065 km-t, több mint a 2013-es táv felét így futottam. Ennél több futásom volt Szegeden, mivel csak akkor neveztem így egy futást, ha új városrészt, vagy legalább néhány új utcát futottam eközben. Általában azt mondhatom, hogy szisztematikusan futottam. Először Újszeged, majd Szőreg volt soron, aztán Alsóváros, Móraváros, Rókus, Felsőváros. A Körtöltésen belüli résszel végeztem is május elején. A "külvárosok" azonban nagyobb kihívást jelentettek, hiszen viszonylag messzebb vannak, kertvárosiasak (nagy területűek, sok utcával). Ezért is van, hogy a második félévben jóval kevesebbszer futottam e projekt keretében, de azok a futások jóval hosszabbak voltak viszont. A külvárosok végiglátogatása egyébként nem is fejeződött még be: Szentmihálytelek (amin azért átfutottam legalább) és Kiskundorozsma (aminek csak a szélén jártam) - ezek vannak legmesszebbre tőlem és az utcahosszuk is elég nagy, ezek nem fértek bele a tavalyi évbe. Talán idén pótolom ezt. Ugyanakkor voltam futva Deszken, Tiszaszigeten, Újszentivánon és Röszkén, továbbá Makóról indulva Apátfalván és Tótkomlóson is. (Korábbi években Szegedről elfutottam Algyőre és Kübekházára is.) De a szomszédos falvak minden utcájának bejárására azért nem vállalkozom. De egy-egy futásra jó lehet Sándorfalva, Szatymaz és Domaszék is mint célpont.

Néhány szép Szeged utcáin térképpel zárom a posztot. Jó böngészést hozzá! Tényleg érdemes rájuk nézni, ezek a legszebbek. Őrült útvonalak... :-)

Szőreg dél (26,6 km) http://www.mapmyrun.com/routes/view/168790490
Odessza (9,6 km) http://www.mapmyrun.com/routes/view/172870514
Móraváros (24 km) http://www.mapmyrun.com/routes/view/179909238
Rókus egy része (16,2 km) http://www.mapmyrun.com/routes/view/191932436
Felsőváros (17,1 km) http://www.mapmyrun.com/routes/view/202717488
Tápé (27 km) http://www.mapmyrun.com/routes/view/225517031
Baktó (28,1 km) http://www.mapmyrun.com/hu/szeged-csongrad/bakto-route-282734527
Béketelep stb. (35,5 km) http://www.mapmyrun.com/hu/szeged-csongrad/beketelep-stb-route-284525009
Gyálarét (33,5 km) http://www.mapmyrun.com/routes/view/319132801
Tompasziget (26,1 km) http://www.mapmyrun.com/routes/view/335166161

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyirefutja.blog.hu/api/trackback/id/tr895721679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2014.01.03. 18:24:03

Gratulálok a tavalyi futóévedhez, és sok sikert az ideihez! :)

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2014.01.04. 22:47:58

Jó kis poszt! Év elején többször futottunk együtt, év végén sajnos kényszerpihentem. Na majd idén :-)
süti beállítások módosítása