Ennyire futja

5 futó, ki tapasztaltabb, ki kevésbé, nekivág az ultrabalaton 212 kilométeres távjának. A blogban szeretnénk naplózni és megosztani a felkészülésünket, majd később tapasztalatainkat.

Friss topikok

  • nemethandrea6: Szia! Most találtam a cikkedre. Hasonló tünetekkel, hasonló helyzetben vagyok... Magam keresem a m... (2021.02.17. 08:21) Vertigo
  • pantomimes: @bencsikp: én is mennék jövőre, persze jövő év elején legyen nagy a lelkesedés!! Én most úgy látom... (2016.06.03. 08:10) Az én ultrabalatonom
  • bencsikp: Azt gondoltam, hogy ha nem írom meg gyorsan, újra hónapokat csúszna vagy el is maradna. De kit is ... (2016.05.31. 10:57) Minden nehézség ellenére: UB 2016
  • bencsikp: Alakul ez! Csak így tovább! (2016.04.22. 21:39) 100
  • bencsikp: Köszi! Kicsit stresszes is volt, folyton azt számolgattam, hogy hány nap vagy hány kili hátrányban... (2015.06.04. 12:59) 2014-ben 2014 km-t futottam...

Az első

2012.10.12. 08:17 - pantomimes

Eljött a nagy nap, amire már régóta vártam. Az előző két hét érdekes volt, szerettem volna inkább túlesni rajta, féltem tőle, nem mertem még elhinni. A 2 héttel ezelőtti teszt jól sikerült, ezzel próbáltam nyugtatni magam, azóta nem futottam, ami talán nem volt jó döntés, de ez már örök rejtély marad.

Előkészületek

Ahogy már írtam egy nagyobb pihenés előzte meg a versenyt, kosár edzésre szerettem volna ettől függetlenül menni, az utolsó héten már ez sem jött össze. Sekiwake társaságában terveztem a futást, ő pulzuskontrollt tervezett én meg célba érést:) Előző napon odafigyeltem mit eszek, nem akartam, hogy a gyomrom megvicceljen, aludni sajnos nem sikerült sokat, izgultam.

A verseny

Reggel időben kiértünk, álmos voltam, kicsit rozsdásnak is éreztem magam a bemelegítésen, de bíztam benne, hogy majd a szép lassú tempó segít. Sekiwakeval együtt startoltunk valahol a 4:30-as iramfutók előtt, nem is véletlenül hiszen nem titkolt célunk volt előttük is maradni. Az Andrássy úton szépen. lassan, beszélgetősen közlekedtünk, bár ez alapjaiban véve elmondható volt az egész versenyre is. A tempónk nem volt acélos, a verseny különböző szakaszaiban ezt próbáltuk orvosolni is, de azért szem előtt tartottuk a célt is. Minden frissítőponton magunkhoz vettünk valamit Sekiwake pedig előre bekészített bizonyos frissítőkre csomagot, ami tartalmazott pogácsát, csokit. Én kacérkodtam iso itallal is, bár úgy gondolom a későbbi émelygést ez okozta. Egészen a harmincas tábláig semmi figyelemre méltó nem történt, haladtunk előre, néhol gyorsabb, néhol lassabb tempóban. Fejben tudtam, hogy a Szabadság-hídon átérve kezdődik a neheze, viszont ekkor már egy komolyabb távon túl is leszek. A verseny előtt fejben két nagy mérföldkövet határoztam meg (viccesen ezeket kilométerekhez kötöttem :), a 32-es jelzőtábla fontos lesz, itt már tudom, hogy már csak 10 van hátra ill. a 37-es is jelzésértékű, hiszen itt már csak egy sziget kör választ el a 6 éve dédelgetett céltól. 30-32 között kezdtem el úgy érezni, mint a teszt futáson 35 után, a lábam kezdett bemerevedni, tudom, hogy ennek oka fejben keresendő, sokat aggódtam emiatt, pontosabban csak emiatt aggódtam, végig ott motoszkált a fejemben, szinte vártam az első jeleket és még több, mint 10 kili volt hátra, amikor jelzett a lábam. A tempónk nem volt komoly, nehezen értünk el 32-ig, ezután a 35-öt vártam, itt a frissítőponton kóla is volt, kicsit segített a gyomromnak. Nehéz volt ez a szakasz, mert folyamatosan láttam a szembe jövőket és azt is, hogy már 37-nél járnak és jönnek fel a rakpartról. Pannonfunk még az elején beelőzött minket és folyamatosan építette ki az előnyét, itt már láttuk, hogy nem érjük utol, jó volt látni milyen felszabadultan fut. Közben már éreztük a 4:30-as iramfutók leheletét a nyakunkon, de engem akkor már ez nem nagyon érdekelt. Felértünk a rakpartról, kicsit sétálni kellett, Sekiwake ebben a pillanatban szólt, hogy ő sétálna egy kicsit, úgy néz ki pont egyszerre jutottunk erre a pontra, utána tovább indultunk, a felüljáró nehéz volt, láttam a 39-es táblát és nem hittem el, hogy 3 kili ilyen soknak fog tűnni. Amikor kiértünk a Lehel útra Sekiwake lendületet kapott, én sajnos nem, elengedtem, kellett egy kis idő, hogy összeszedjem magam, tudtam, hogy menni fog, fejben kell csak döntenem, elkezdtem futni, fájt minden, de mentem, a Dózsa György úti emelkedőt nem tudtam megfutni utána viszont megpróbáltam szépen, összeszedetten menni, hiszen a nekem szurkoló kis csapat előtt jó lenne ha inkább ilyen kép maradna meg, na meg a fényképező gépeikben is :) Érdekes módon lendületet kaptam, hamarabb is elkezdhettem volna, na mindegy, beértem, óra stop, idő 4:36:04.

spar_1.jpg

Sekiwake 3 percet vert rám, örülök, hogy egyben beértünk, még ha a vége nehéz is volt.

Sekiwakenak köszönettel tartozom, jó volt vele futni ismét, a pogácsái pedig életmentőek voltak.

Tanulságok

 A maraton nehéz, ez talán nem újdonság senkinek. Vannak ismerőseim, akik 1 év alatt akarnak maratont futni a semmiből, nem ajánlom, sőt, 2 év alatt sem ajánlom. Én 6 éve kezdtem el futni, akkor még rövidebb távokat csináltam, heti 5-6-szor, majd 10-12 kilikkel is próbálkoztam. Aztán kicsit pihentettem a témát, majd 2010 tavaszán újból elkezdtem, akkor már konkrét céllal, a szeptemberi félmaratont szerettem volna teljesíteni. Indulásnál 10 kili lefutása nem okozott gondot, a következő évben már a 30-as távot teljesítettem és idén jutottam el oda, hogy megpróbáljam a maratont. Nem mondom azt, hogy ennyit kell várni, de mindenképp érdemes a fokozatosság elvét követni, hiszen a szervezetünk nem biztos, hogy egy gyorsabb fejlődést erőltetve tudja majd tartani a lépést. Egy másik oldala a dolognak pedig az, hogy a maraton futó elnevezést szerintem ki kell érdemelni, sokkal jobb érzés lesz teljesíteni egy több éves felkészülés után, mint a záróbusz elől menekülve, a szervezetünket egészségtelenül megterhelve összeszenvedni.

Úgy érzem most van egy alapom, amire tudok építeni, most kaptam egy képet erről a távról és ha helyesen tudom az információkat felhasználni, akkor tovább tudok lépni. Kis, apró lépéseket tervezek, legyen meg 4:30 alatt legközelebb és az izmaim felkészítését is meg kell oldani. Nagyon izgalmas lesz emiatt a jövő év, addig is nyomni kell a felkészülést, alapozást, szerencsére motivációból most nincs hiány.

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyirefutja.blog.hu/api/trackback/id/tr934832634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BGy · http://babosi.blog.hu 2012.10.12. 08:26:40

Gratulálok! Így kell ezt csinálni, ésszel. A következő könnyebb lesz, mert már van tapasztalatod ezen a távon, tudod, mi után mi jön.

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.10.12. 08:36:08

Jól csináltad, az első mindig szenvedős, aztán majd jobb lesz. Fog javulni az időeredmény is. Aki 1:45-ös félmaratont fut, az 4 órán belül tud érni a maratonon. Nagy gratula, túl vagy rajta, ezután lehet felszabadultabban futni! (Mondom én, pedig minden verseny előtt izgulok...)

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.10.12. 11:06:47

Gratulálok! Nagyon jól végigcsináltad. :)

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.10.12. 13:54:58

Köszi mindenkinek, a 4 órás maraton szép cél, biztos kell majd ahhoz is idő bőven, de ez is egy izgalmas kihívás. Igen, mindenképp jó, hogy láttam egyben a távot, átéltem amit át kellett, most már tudom mit jelent egy maratont teljesíteni.

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2012.10.12. 15:06:34

Gratulálok, okos felkészülés, szép versenyzés! A fokozatosságért az ízületeid is hálásak. És hidd el, legközelebb 4 óra alatt futod már a maratont.

kúlcsi 2012.10.12. 17:45:32

Gratulálok az elsőhöz. Menni fog neked a 4 óra körüli maraton, és ezt most nem rosszból mondom, de az egy kicsit tudatosabb készülést igényel majd, de mondom, simán képes vagy rá. Szerintem amúgy nem szabad teljesen leállni a futással a versenyt megelőző hetekben, mert könnyen berozsdásodhat a láb. A rápihenés nagyon jó ötlet volt a részedről, de kell pár rövid, laza átmozgató futás, hogy pörögjenek a versenyen a lábaid. Hajrá a következőhöz!

pannonfunk 2012.10.12. 20:07:51

Gratula! Úgy látszik ilyen az első, nekem nagyon a tavalyi elsőm köszön vissza a leírásból. Másodikra Neked is menni fog a Nyugati felüljárón és a Dózsán az emelkedő! :) De ne aggódjál majd, amikor a szemre sokkal lankásabb Dózsa nehezebb lesz a Nyugatinál :)

Érdekes ez az émelygés téma is. Tavaly én is ezt éreztem, akkor ráadásul még meleg is volt. Most nem indokolta az időjárás, de készítettem be egyéni frissítőket, ez multivitamin és magnézium pezsgőtabletta fél liter vízben. Töményebb az izonál, és nincs benne kálium, de káliumot lehet pótolni banánból is. Tehát egyéni frissítő + banánból lehet pótolni az elveszített sókat. Hiába volt csak 15-19 fok, izzadunk, és egy maratoni távon már kell pótolni a sókat, mert émelygés lesz belőle.

Legközelebb ebből simán 4 órán belüli maraton lesz, csak okosan kell felkészülni. Egy kis átmozgatás nem árt, én pénteken futottam 16-ot, 138-as pulzuskontrollal, kellett ennyi verseny előtt. Nem muszáj pont így, szakértők szerint pont pénteken nem szabad futni, és szombaton kell egy laza, félórás átmozgató, és valamikor csütörtökön vagy előtte egy lazább irmajátékos futás.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.10.13. 14:50:30

@snatch_: köszi :) Igen, az ízületek remélem megköszönik majd X év múlva azzal, hogy nem kell majf velük foglalkozni :)

@kúlcsi: köszi. Igen, a 4 órás célt már tényleg csak egy céltudatos, kemény edzéstervvel, pulzuskontrollal lehet elérni, nagy falat az biztos, én még ezt jövőre nem is nagyon tervezem, sőt, néha élvezetesebb egy bizonyos célhoz vezető út, mint annak a teljesítése.

@pannonfunk: köszi :) Neked már van tapasztalatod és ezeket a tanácsokat meg is fogadom, az igazság az, hogy kosáredzésre mentem volna azon a héten, ami szerintem az iramjáték típusú edzésbe belefér, csak sajnos lerobbant az autóm. Igazából látom már a hibákat, amiket elkövettem, de megpróbálok tanulni belőlük, csak így lehet előrébb jutni.

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.10.13. 20:39:34

Jó volt az együtt futás, az idő is "gyorsabban" telt, mint egyedül. Az előttem szólók tanácsait nem ismétlem meg, nagyjából hasonlót írtam volna én is. Ezekkel a távokkal tanulunk, legközelebb már tudod, mi vár rád, lehet agyalgatni kicsit többet a stratégián!

Belus Tamás · http://kmkovek.blog.hu 2012.10.16. 08:28:48

Mindig úgy irigykedem, amikor ilyen okos futásokról olvasok :-) Szép volt, csak így tovább. A legjobban ez a mondat tetszett: "A maraton nehéz..." :-)

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.10.16. 10:09:12

@Belus Tamás: Köszi :) Én belülről úgy éreztem lehetnék még okosabb, főleg amikor a vége felé kezdtem szétesni és láttam olyanokat, akik ugyan lasan, de mégis kultúrált mozgással közlekedtek. Néha pedig azt érzem, hogy nem is kellene túlagyalni a dolgokat, mert az ember elfelejti élvezni amit csinál.
Azért gondoltam, hogy ezt a kijelentést megteszem (mármint, hogy a maraton nehéz :), mert hallottam történeteket olyan indulókról, akiknek a felkészülése közel sem volt elégséges.
Az a tapasztalatom, hogy egy félmaratonra egy nem túlsúlyos, alkalmi sportoló ember fel tud készülni egy év alatt, nem könnyű, de teljesíthető anélkül, hogy az ember felborítaná a megszokott életrendjét. Persze kell hozzá a megfelelő hozzállás, kitartás, de szerintem a félmaraton mindenképpen egy olyan cél, ami vállalható és elérhető.
Említettem olyat, aki egy év alatt akar maratonra a nulláról felkészülni, az a baj ezzel, hogy olyan távoli és elérhetetlen cél ez, hogy teljesen motivációt veszt útközben, azért egy félmaraton beláthatóbb és ezt tanácsoltam neki is, 10 kili már megy, onnan lehet lépni a következő szinre, 15 megvan, onnan már csak stabilizálni kell.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2012.10.18. 13:37:36

gratulálok srácok, szép volt, okosan csináltátok! :) nincs mit hozzáfűzni.
mennyit edzettetek idén?

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.10.18. 19:45:16

@rrroka: köszi :) Hát a felkészülés a részemről elég rapszódikus volt, néha úgy éreztem meglesz ez a maraton, néha nem. Idén időben annyit kosaraztam, mint amennyit futottam, ezzel nemrég szembesültem, futásban nem is tudom járok-e már 1000 kilinél, de a maraton előtt azért a megfelelő sebességet sokat gyakoroltam így ráéreztem a jó pulzusra, szerintem ez volt a kulcs, a sebesség, amivel a világból is ki tudnék futni :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2012.10.19. 06:39:29

@pantomimes: 1000 km-ből meg pláne szép! a javításhoz akkor már csak az kell, hogy ezt az ezrest a célverseny előtti 3 hónapban hozd össze. :)

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.10.24. 08:13:00

@rrroka: hááát, én nem hinném, hogy valaha is fogok 300+ kilit egy hónapban futni, a 200 még oké, de amikor feljebb merészkedek mindig sérülés a vége. Az biztos, hogy kellene még növelni az edzésadagot, de a lassú víz partot mos taktika a maraton teljesítéséhez bejött :) Azt azért tudni kell, hogy nem az idén lefutott kilikkel készültem csak erre a versenyre, több év ott van emögött, ami szerintem sokat számít, főleg az optimális pulzustartományban maradáshoz.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2012.10.24. 10:06:04

@pantomimes: én sem futok soha ennyit, engem is megviselne. :) nekem is a lassú víz jött be, félmaratont kb 15, maratont 20 év után futottam... ;)

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.12.24. 22:54:14

Gratulálok így utólag is! :)
Kissé elmaradtam az olvasással az utóbbi időben...
süti beállítások módosítása