Ennyire futja

5 futó, ki tapasztaltabb, ki kevésbé, nekivág az ultrabalaton 212 kilométeres távjának. A blogban szeretnénk naplózni és megosztani a felkészülésünket, majd később tapasztalatainkat.

Friss topikok

  • nemethandrea6: Szia! Most találtam a cikkedre. Hasonló tünetekkel, hasonló helyzetben vagyok... Magam keresem a m... (2021.02.17. 08:21) Vertigo
  • pantomimes: @bencsikp: én is mennék jövőre, persze jövő év elején legyen nagy a lelkesedés!! Én most úgy látom... (2016.06.03. 08:10) Az én ultrabalatonom
  • bencsikp: Azt gondoltam, hogy ha nem írom meg gyorsan, újra hónapokat csúszna vagy el is maradna. De kit is ... (2016.05.31. 10:57) Minden nehézség ellenére: UB 2016
  • bencsikp: Alakul ez! Csak így tovább! (2016.04.22. 21:39) 100
  • bencsikp: Köszi! Kicsit stresszes is volt, folyton azt számolgattam, hogy hány nap vagy hány kili hátrányban... (2015.06.04. 12:59) 2014-ben 2014 km-t futottam...

Én viszont elvesztem: Hogyan építsük le a formánkat 3 hónap alatt?

2012.03.04. 23:27 - Navixaf

§(ezt a posztot már tavaly megírtam, csak valahogy mostanáig nem sikerült fellőni...)

A 2011 év megkésett értékelése futószemszögből.

 
Utoljára a 2010-es siófoki Balaton Maratonra készültem szisztematikusan, a Nike Futóklub és benne Vajda Zsuzsi segítségével. Komoly munka volt, heti három edzéssel bő két hónapon át.
 
A tavalyi  év fő eseménye az UB2011 volt, arra is kellett készülni, de ott a szervezés és a csapatépítés volt a hangsúlyosabb, a futás része majdnemhogy emlékezetből megoldható volt (azért Tibs71 kemény 5 percen belüli szakaszokat futott itt-ott és általában éve mindenki a vártnál sokkal jobban odatette magát).
 
Mivel valamikor maratont is szeretnék futni, de nem okvetlenül azonnal, logikusnak tűnt egy 30km-es szakasz betervezése a Spar maratonon. A terv a 4 órán belüli maraton részidejének megfelelő teljesítés volt, és már a felkészülés elején, a júliusi hűvös idõjárásban sikerült véghezvinni egy felmérő futást bíztató eredménnyel.
Ekkor kaptam a hírt, hogy a július végére tervezett, vidéken esedékes általános iskolai osztálytalálkozónkra késõbb, október elején kerül sor. Még örültem is, ugyanis a július végi időpont a szabim elsõ hétvégéjérére esett, és teljesen kész voltam attól, hogy a balatoni fürcsi helyett kelljen osztálytalálkoznom. A balatoni fürcsiből azon a hétvégén semmi nem lett, a  szokatlan júliusi időjárás egészen augusztus elejéig kitartott - ugyan jókat lehetett futni, de az ideg szétvetett, hogy nincs rendes strandidő (persze augusztus végén meg szeptember lején rekkenõ hõség volt...fakk). A nyaraláson a kellemes futásokra optimalizáltam az "edzéstervet", meg arra, hogy ne vonjam ki magam túlzottan a családi életből, így inkább rendszertelen, 7-10km-es kényelmes futások voltak, amik "csobbanással" értek véget. A keresztedzések meg családi biciklizések voltak, 10 kilós súlyzóval a csomagtartón (ugyanis én vittem a kisebbik gyereket).
 
A Nike félmaratonra sikerült szerveznem egy céges Trio csapatot, mellettük pedig - gyakorlatilag emlékezetből - lefutottam a teljes távot. Nem volt célidő, a saját 8 kilimen, ami a rakpartra esett, keményen toltam 5:10-5:15-ös tempóban, a vége mégis csak úgy lett 2 órán belüli, hogy az utolsó kilit 5 percen belüli futottam. Nagyon rosszul esett, hogy az első frissítőponton nem jutott víz, ez sajnos eléggé rányomta a bélyegét a hátralévő röpke 15 km-re.
 
Nagyjából ekkor számoltam ki, hogy az osztálytalálkozó pont a Spar hétvégéjére esik - és mivel viszonylag ritkán van, ezért úgy döntöttem, halasztom a 30 kili teljesítését. Így a szeptemberi hőségekben továbbra is csak 10-15 kilis "pihentetõ futások voltak" terítéken,  többnyire késő este a patak-parton le-föl.
 
Sajnos a hűvösebb idő beköszöntével, egészen az év végéig sikerült fönntartanom a korábbi céltalanásgot. Heti egy-két alkalommal tudok elmenni futni most is, ezt is teljesen rendszertelenül, így nem tudok egy komolyabb edzéstervbe kezdeni. Mivel ritkán és esetlegesen futok, tipikusan 10 kili fölött tolok, így nem lehet érdekes, hol pörgős hol pihentető, hol rövid, hol hosszú futásokból tervezett módon építkezni, szép lassan csúszok vissza a 5:55-6:05 tempójú kényelmi tartományba.
 
Az itthoni körülmények egyelőre nem is engednek többet, ráadásul úgy érzem,
teljesen leépültem: el sem hiszem, hogy valaha 21,1 km-t tudtam futni 5 percen belüli tempóban, mostanra a 2 órán belüli teljesítést is nehéz lenne megugrani (gondolom ez nem túl jó hír az Ennyire futja! csapat tagjainak :-).
A maraton momentán nagyon-nagyon távolinak tűnik.
 
Nektek mi a tapasztalatok ezzel kapcsolatban?
 
De legalább jókat festegetek mostanában...
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyirefutja.blog.hu/api/trackback/id/tr474289269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2012.03.05. 08:15:49

Nekem is így kezdődött az év, folyamatosan csökkentek a kilik, volt sérülés is és úgy éreztem a formám hanyatlóban van és nem hogy egy maratont, de 15 kilit is nehezen tudnék lenyomni. Eleinte erőltettem a futást, aztán most már jobban megy, pénteken volt egy jóízű városi futásom Citadellával, Budai rakparttal. Szerintem ha nincs időd futni hosszabbakat, akkor próbálj annyit futni amennyi az idődbe belefér, ha 5 kili, akkor annyi, de erőltesd, próbáld bepaszírozni és lesz eredménye. Tudom, hogy nehéz, de más út nincs, én nem teszek le az idei maratonról, nem adom könnyen magam, szerintem lődd be te is az idei spart, aztán hajrá.

A festményekhez gratulálok, nem vagyok szakértő, de a falamra kitenném simán, sőt. Majd ha lesz kiállításod szólj!!

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.03.05. 14:09:40

Szerintem télen normális, hogy esik a tempód, nem kell megijedni a 6 perces kiliktől. Én is belassultam, szinte egyik hétről a másikra. Az év elején eddig kb. fele annyit futottam, mint tavaly, de voltak benne hosszúk (20-25 km), de elég lassan. Egyetértek pantomimessel: egyelőre fuss kevesebbet, most már próbálhatod növelni a tempót. Egy km bemelegítő kocogás után fuss pl. 500 m lendületes "repülőket", majd 500 lazát, ha ezt ismétled 5-6-szor (az 500+500-at), javulni fog a tempód és mégis elég hamar túlvagy az edzésen.
Ha a maraton a terv, akkor persze minden hétvégén tolni kell 15-20-25 km-t a hétközbeni rövidebb edzések mellett.
Hajrá és ne csüggedj!
Nekem is nagyon tetszik a kép, bravó! Nem is tudtam, hogy festesz.

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.03.06. 19:04:40

@pantomimes: szerintem én viszont kihagyom az idei maratont, egyelőre a festésre koncentrálok. A bölcsek szerint nem lehet az ember egyszerre két hegy csúcsán, ezért most csak az egyik témából hozom ki a maximumot, a másikat pedig szinten tartom.
A heti két futást mindenképpen megtartom, az az UB teljesítéséhez is kelleni fog.

Ha minden jól megy hamarosan lesz kiállítás, mindenképpen értesítelek :-)

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.03.06. 19:06:42

@bencsikp: nagybátyám festőművész (Pósa Ede), én csak bohóckodom. Ezt a képet együtt csináltuk, igaz ő csak szóban segített meg azért 1-2 helyen kicsit belenyúlt (nem bírta ki :-)...

bellone 2012.03.07. 10:59:33

@Navixaf: Már korábban felfigyeltem a képeidre, ez is nagyon tetszik. Szerintem az "egységélmény" a lényeg, hogy milyen aktivitással váltod ki másodlagos, de festened akkor is érdemes, ha "csak" iparosként csinálod.

Na jó, a futásról sem beszéllek le...:)

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.03.09. 21:40:26

@bellone: na jó, azért a jobbak közül "vágtam be" egyet :-)
A futást semmiképp sem akarom abbahagyni, de egyelőre megmaradok a heti 2 futásnál.

pannonfunk 2012.03.18. 22:11:06

Valmiért én is szenvedek mostanában. Pedig nekem olyan szépen indult, volt egy kőkemény alapozásom november-decemberben, aztán januárban elkezdtem gyorsulni, sorra döntöttem a PB-imet. Majd februárban kénytelen voltam kihagyni több, mint egy hetet munka, meg egyebek miatt, és azóta nem találom magamat én sem:

utunkultraba.blog.hu/2012/03/12/faternak_van_egy_poloja
süti beállítások módosítása